ITPP1/443-883/10/AJ - Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku zawarcia umowy z bankiem dotyczącej przejęcia dotychczasowego obrotu gotówkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-883/10/AJ Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku zawarcia umowy z bankiem dotyczącej przejęcia dotychczasowego obrotu gotówkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Osiąga przychody z tytułu wieczystego użytkowania, opłat komunikacyjnych, sprzedaży kart parkingowych i materiałów geodezyjno-kartograficznych. Z uwagi na przekroczenie w 2000 r. obrotu w wysokości 40.000 zł, od 1 marca 2001 r. rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego na obsługę bankową budżetu, od 1 stycznia 2011 r. bank przejmie na okres czterech lat dotychczasowy obrót gotówkowy, wobec czego zapłata wyżej wskazanych należności będzie następowała w całości za pośrednictwem banku. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie będzie posiadał własnego punktu kasowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej wskazanym przypadku Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, skoro nie wystąpi obrót gotówkowy. Jakie czynności należy podjąć w przypadku zaprzestania prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że od 1 stycznia 2011 r. zapłata należności z tytułu: wieczystego użytkowania, opłaty komunikacyjnej, kart parkingowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych będzie następowała w całości za pośrednictwem banku, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaż będzie zwolniona obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W ocenie Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2011 r. nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zakończenie pracy kasy fiskalnej powinno nastąpić zgodnie z § 7 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Ponadto należy wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o wykreślenie kasy z ewidencji kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. 2)

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Natomiast od 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będzie w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zasady stosowania kas rejestrujących wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). Z zapisu § 8 ust. 7 tego rozporządzenia wynika, iż zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 2001 r. ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej należności z tyt. wieczystego użytkowania, opłaty komunikacyjnej, kart parkingowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych. W związku z zawarciem umowy z bankiem na przejęcie "przejęcie dotychczasowego obrotu gotówkowego", od 1 stycznia 2011 r. ww. należności będą dokonywane przez klientów na rachunek bankowy za pośrednictwem banku - Wnioskodawca nie będzie posiadał własnego punktu kasowego.

Powołane przepisy wskazują, iż z uwagi na zapis zawarty w punkcie 2) objaśnień do załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 38 tego załącznika. Wprowadzenie nowej formy płatności (za pośrednictwem banku) za świadczone usług czy sprzedaż, nie zmienia faktu, że nadal dokonywana jest sprzedaż tych samych usług (towarów). Powołany przepis jednoznacznie wyklucza możliwość zastosowania określonego w nim zwolnienia w stosunku do usług, które przed 1 stycznia 2011 r. były przez podatnika ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wobec powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem złożonego wniosku, Wnioskodawca nie może od 1 stycznia 2011 r. zrezygnować z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Stąd też, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Mając powyższe na względzie, nie odniesiono się do drugiej części pytania, dotyczącej czynności jakich należy dokonać w związku z zaprzestaniem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Końcowo należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii ewentualnego prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1-32 załącznika do ww. rozporządzenia, gdyż nie było przedmiotem zapytania i nie przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl