ITPP1/443-882/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-882/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach 16 i 23 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji infrastrukturalnych w obszarze przeznaczonym na utworzenie i rozwój Parku. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji infrastrukturalnych w obszarze przeznaczonym na utworzenie i rozwój Parku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu jest realizacja podstawowych inwestycji infrastrukturalnych zlokalizowanych w obszarze przeznaczonym na utworzenie i rozwój Parku. (P). Realizowany projekt stanowi pierwszy etap tworzenia Parku i polega na budowie Centrum Logistycznego w centralnej części obszaru M. Ponadto w ramach projektu, przewiduje się budowę dróg: dojazdowej i wewnętrznej do nowo powstającego Parku i połączenie infrastruktury drogowej z istniejącą Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

Zadanie I - Budowa infrastruktury Parku, na którą składa się:

a.

budowa wielofunkcyjnego (4-kondygnacyjnego) obiektu kubaturowego - Centrum Logistyczne o powierzchni ok. 5832,1 m2;

b.

kompleksowe uzbrojenie (zagospodarowanie) terenu w zakresie dotyczącym Centrum Logistycznego o powierzchni ok. 0:9 ha;

* drogi wewnętrzne na obszarze ww. Centrum z ciągami pieszymi (drogi wewnętrzne, ciągi piesze droga dojazdowa 05KDL),

* miejsca parkingowe;

* oświetlenie uliczne i parkowe;

* odwodnienie układu drogowego i parkingów;

* sieci wodociągowe wraz z przyłączami;

* sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami;

* sieci kanalizacji teletechnicznej wraz z przyłączami (w tym sieć światłowodowa);

c.

roboty dodatkowe/zamienne.

Zadanie II: Budowa systemu dróg klasy Z1/2, Z2/2 oraz L1/2 dla (...) Parku w kierunku ul. (...) - o łącznej długości dróg 2,8 km wraz z infrastrukturą techniczną:

a.

budową ciągów pieszych:

* ścieżek rowerowych;

* oświetlenia ulicznego;

* odwodnienia - kanalizacji deszczowej,

* kanalizacji sanitarnej, wodnej;

* sieci teletechnicznej;

b.

nasadzenie zieleni, trawników.

W Centrum Logistycznym powstaną 3 Centra:

* Centrum T.,

* Centrum J.,

* Centrum I.

Wnioskodawca wskazał również, iż z usług wybudowanych laboratoriów, w 2012 r., zgodnie z założeniami projektu - rocznie korzystać będzie 50 przedsiębiorstw (w latach 2013-2016 liczba korzystających przedsiębiorstw zostanie utrzymana na tym samym poziomie). Natomiast od 2012 r. z zakupionej aparatury korzystać będzie rocznie 15 instytucji naukowo-badawczych (w latach 2013-2016 wartość ta ma zostać utrzymana). Projekt dotyczy również usług związanych z wynajmem (tekst jedn.: usługi bankowe, ochroniarskie oraz podstawowe usługi gastronomiczne) - albowiem w ocenie Wnioskodawcy, dostęp do usług finansowych i bliska lokalizacja oddziału banku jest podstawą funkcjonowania każdego rodzaju działalności gospodarczej (oddalenie lokalizacji o kilka kilometrów związane jest z ryzykiem utraty potencjalnych inwestorów). Firma ochroniarska jest niezbędna, gdyż obiekt Centrum Logistycznego będzie wyposażony w specjalistyczny sprzęt laboratoryjny o wysokiej wartości, zaś firmy działające w tym budynku muszą również mieć możliwość zapewnienia podstawowego zabezpieczenia własnych aktywów. Podstawowe usługi gastronomiczne świadczyć będą restauracja oraz firma cateringowa. Jest to istotny element, aby lokatorzy Centrum Logistycznego mogli prowadzić w pełni profesjonalne i zgodnie z ich oczekiwaniami spotkania biznesowe, szkolenia czy też konferencje, mając w pobliżu miejsce do tego przeznaczone. Ponadto, szybki dostęp do usług cateringowych jest ważnym czynnikiem niezależnie od prowadzonej działalności i stanowi zachętę do podjęcia działalności w Centrum Logistycznym, w którym znajdą się sale szkoleniowo-konferencyjne, wymagające tego rodzaju usług.

Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji Gmina na prawach powiatu wniesie aport rzeczowy do swoich spółek prawa handlowego, a w zamian otrzyma udziały o określonej wartości nominalnej. Aporty wnoszone do spółek prawa handlowego przez gminę podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi bądź towaru na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawa opodatkowania w każdym aporcie niepieniężnym jest obrót.

Szczegółowy zakres robót przewidzianych do przekazania aportem rzeczowym do spółek dla poszczególnych zadań projektu przedstawia się następująco:

ETAP III (zadanie 1 - kontrakt 1) - Budowa pierwszego etapu Budynku Centrum Logistycznego wraz infrastrukturą:

1.

Kanalizacja deszczowa - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

2.

Kanalizacja sanitarna - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

3.

Sieć wodociągowa - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

4.

Kanalizacja deszczowa w drodze 05KDL - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

5.

Stacja podnoszenia ciśnienia - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

6.

Węzeł co. - (...) Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.

7.

Miejska sieć światłowodowa - (...) Sp. z o.o.

ETAP III (zadanie 2, kontrakt 1) - Budowa systemu ulic klasy Z1/2, Z2/2 oraz L1/2 wraz z infrastrukturą techniczną:

1.

Kanalizacja deszczowa - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

2.

Kanalizacja sanitarna - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

3.

Sieć wodociągowa - (...) Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

4.

Miejska sieć światłowodowa - (...) Sp. z o.o.

ETAP II (zadanie 1, kontrakt 1) - Inżynier Kontraktu (pełnienie funkcji inżyniera-proporcjonalnie do ww. spółek).

Pozostała część wybudowanego majątku zostanie na czas nieoznaczony, nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd utworzonej jednostce budżetowej (która to jednostka będzie odrębnym podatnikiem). Nieodpłatnie przekazana część majątku nie będzie służyła gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazał również, iż uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. 5 art. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W efekcie końcowym zostanie utworzona jednostka budżetowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu (w części przekazanej po wybudowaniu - aportem do spółek komunalnych), natomiast w pozostałej nie będzie możliwy do odzyskania.

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 kwietnia 2009 r. aporty rzeczowe wniesione do komunalnych spółek podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a ich stawka uzależniona jest od rodzaju towaru lub usługi. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania w każdym aporcie niepieniężnym jest obrót. W konsekwencji zmiany tych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, "płatnik" podatku VAT rozlicza podatek zgodnie z art. 86 ust. 1 tej ustawy, tj. korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jako, że w ww. projekcie część inwestycji zostanie przekazana spółkom w formie aportu rzeczowego, to Gmina "odzyskuje" część podatku VAT poniesionego w projekcie.

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, co do zasady projekt realizowany w ramach ww. programu operacyjnego musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. Dlatego też, z wyłączeniem części przekazywanej aportem, pozostała wybudowana infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy. W efekcie końcowym zostanie utworzona jednostka budżetowa, której zostanie przekazana infrastruktura (w trwały zarząd). Powołana jednostka budżetowa, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, nie będzie posiadać osobowości prawnej, a wydatki w tym również rozliczenia podatkowe, finansowane będą bezpośrednio z budżetu, na podstawie planu finansowego, ujętego w uchwale budżetowej Gminy. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy - w części przekazanej aportem, Gmina ma prawo do odzyskania podatku naliczonego, natomiast w pozostałej części nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina po zakończeniu realizacji inwestycji planuje wnieść część wybudowanych środków do swoich spółek prawa handlowego w formie aportu (w zamian za udziały) tj. infrastrukturę techniczną w postaci sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowej, stacji podnoszenia ciśnienia, węzła c.o., miejskiej sieci światłowodowej. Natomiast pozostała część wybudowanej infrastruktury będzie stanowiła majątek Gminy, która to część zostanie oddana nieodpłatnie i na czas nieoznaczony w trwały zarząd utworzonej w tym celu jednostce budżetowej.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w tak opisanym przypadku, Miasto działać będzie jako podatnik podatku VAT, albowiem czynność wniesienia aportu do spółek komunalnych stanowi czynność cywilnoprawną.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Okoliczności sprawy wskazują, iż dostawa (w związku z czynnością wniesienia aportu) będzie obejmowała wybudowaną w ramach realizowanego projektu infrastrukturę techniczną w postaci sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowej, stacji podnoszenia ciśnienia, węzła c.o., miejskiej sieci światłowodowej.

A zatem stwierdzić należy, że w związku planowaną czynnością wniesienia aportu do spółek prawa handlowego Gminy w postaci zrealizowanej w ramach opisanego projektu infrastruktury technicznej w postaci sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowej, stacji podnoszenia ciśnienia, węzła c.o., miejskiej sieci światłowodowej jako że czynność ta - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - wykazuje związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje w tej części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika również, iż część wybudowanej w ramach projektu infrastruktury zostanie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd utworzonej w tym celu jednostce budżetowej.

Z powyższego wynika, zatem, iż części majątku (powstałego w związku z budową Parku) nieprzekazanej w formie aportu, lecz oddanej w trwały zarząd jednostce budżetowej - Gmina nie będzie wykorzystywała do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie do tej części (przekazanej nieodpłatnie w trwały zarząd), nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl