ITPP1/443-880/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-880/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu do tut. organu 21 września 2009 r.) uzupełnionym w dniu 4 i 11 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanych usług w budynku mieszkalnym na terenie Niemiec - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony wniosek przesłany do załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uzupełniony w dniu 4 i 11 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanych usług w budynku mieszkalnym na terenie Niemiec.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych w zakresie handlu i montażu stolarki budowlanej. Sprzedaje towary w kraju dla odbiorców krajowych i zagranicznych zarówno prowadzących działalność gospodarczą jak i osób fizycznych, stosując stawkę 22% "na sprzedaż towarów i na ich montaż 7%".

Często dochodzi do sprzedaży towaru dla kontrahenta unijnego, który zleca zamontowanie okien w miejscu zamieszkania na terytorium Niemiec.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotem działalności jest świadczenie usług, polegające na montażu stolarki okiennej i budowlanej. Na usługi te zawierane są umowy, z których wynika, że firma świadczy usługi montażu przy użyciu zakupionych we własnym zakresie towarów. Wynagrodzenie za wykonywane usługi obejmuje łączną kwotę tj. usługę montażu wraz z dostawą towaru. Ponadto oświadczono, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym jako podatnik UE - zgodnie z art. 97 - na terenie kraju, natomiast nie posiada "rejestracji" na terenie Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawkę VAT należy zastosować w przypadku sprzedaży wewnątrzwspólnotowej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, (tj. na rzecz kontrahenta unijnego, który nie jest podatnikiem od wartości dodanej w innym kraju), stolarki budowlanej dla budownictwa mieszkaniowego (okna, drzwi, schody), jeśli towary te zostaną dostarczone na miejsce przeznaczenia (Niemcy) i tam zamontowane. Czy można zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 7% i jakie warunki należy spełnić.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy usłudze montażu wraz z dostawą towarów (w budownictwie mieszkaniowym) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie będących podatnikami od wartości dodanej, można zastosować stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 27 ust. 1 ustawy, przesądzając, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, przy czym przepis ten stosuje się m.in. pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Stosownie do art. 13 ust. 3 ustawy o VAT za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Ustawa o podatku do towarów i usług uznaje zatem za wewnątrzwspólnotową dostawę także czynności, w przypadku których podatnik przemieszcza towary należące do swego przedsiębiorstwa z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa.

Towary przemieszczane przez podatnika mają posłużyć do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności wykonywanych przez ten podmiot jako podatnik na terytorium innego państwa. Zatem sprowadzone przez podatnika towary na terytorium innego państwa członkowskiego powinny mu tam posłużyć do czynności wykonywanych przez niego jako podatnika podatku od wartości dodanej na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Stosownie do treści ust. 6 ww. artykułu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy z wewątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Z kolei na podstawie art. 42 ust. 14 przepisy ust. 1-4 i 11-13 stosuje się odpowiednio do wewnątrz wspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku VAT oraz VAT UE, dokonuje sprzedaży stolarki budowlanej na rzecz kontrahenta unijnego (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), który zleca zamontowanie okien w miejscu zamieszkania na terytorium Niemiec. W uzupełnieniu wskazano, iż przedmiotem zawieranych umów jest świadczenie usług, polegające na montażu stolarki okiennej i budowlanej, przy użyciu zakupionych we własnym zakresie towarów. Wynagrodzenie za wykonywane usługi obejmuje łączną kwotę, tj. usługę montażu wraz z dostawą towaru.

W świetle powyższego i przedstawionego zdarzenia przyszłego przemieszczenie ww. materiałów z Polski do Niemiec będzie stanowiło dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, do której zastosowanie może mieć stawka 0% podatku VAT, przy spełnieniu warunków określonych w art. 42 cyt. ustawy.

Stosownie bowiem do treści art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe, a także przepis art. 42 ust. 14 do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, będzie miała stawka właściwa dla sprzedaży przedmiotowego towaru (okien) w kraju, tj. 22%, bowiem nie zostały spełnione warunki dotyczące statusu odbiorcy, którym w tym przypadku będzie Wnioskodawca, będący podatnikiem zarejestrowanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce, ale nie posiadający - jak wskazano we wniosku - "rejestracji" na terenie Niemiec.

Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę usług, polegających na montażu przedmiotowych okien, jako związanych z nieruchomościami, będą Niemcy, a zatem usługi te będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Niemczech według obowiązujących w tym państwie przepisów.

W świetle powyższego w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wystąpią u Wnioskodawcy dwie czynności podlegające opodatkowaniu:

1.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana w Polsce,

2.

świadczenie usług związanych z nieruchomościami opodatkowanych w Niemczech,

tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl