ITPP1/443-88/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-88/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) uzupełnionym w dniu 26 lutego i 29 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 26 lutego i 29 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani, jako osoba fizyczna działalność gospodarczą. Głównym profilem działalności są szkolenia dla firm. Od dnia 1 kwietnia 2009 r. realizuje Pani projekt w ramach Priorytetu VIII Działanie 8.1 "Wiedza w Ruchu - Podnoszenie kwalifikacji z Zakresu Logistyki" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją pośredniczącą dla programu jest Urząd Marszałkowski. Wszystkie koszty ponoszone w związku z prowadzeniem szkoleń, w ramach projektu są w 85% współfinansowane ze środków UE oraz w 15% z budżetu państwa. W zawartej umowie podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Projekt polega na prowadzeniu szkoleń otwartych z zakresu logistyki dla osób pracujących, zameldowanych na terenie woj. Szkolenia odbywają się w wynajętych salach. Przedmiotowe szkolenia dla uczestników są bezpłatne, a świadczone usługi klasyfikuje Pani do grupowania PKWiU 80 "usługi edukacyjne" (pozycja 80.42.- "usługi kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia). Oświadczyła Pani, że towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w związku z realizowanym projektem przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług oraz jak w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług ujmować koszty związane z projektem.

Pani zdaniem, nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Faktur związanych z projektem, a dotyczących czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, nie ma konieczności ewidencjonowania w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż wskazane przez Wnioskodawcę argumenty.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z kolei z treści art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizuje Pani projekt pn. "Wiedza w Ruchu - Podnoszenie kwalifikacji z Zakresu Logistyki". Projekt polega na prowadzeniu szkoleń otwartych z zakresu logistyki dla osób pracujących, zameldowanych na terenie woj. Przedmiotowe szkolenia są dla uczestników bezpłatne. Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Analiza powołanych wyżej przepisów na tle przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu nie podlegają odliczeniu, bowiem zakupy te służą wykonywaniu bezpłatnych szkoleń, które to czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy dotyczące ewidencji w podatku od towarów i usług określają bardzo ogólnie zasady prowadzenia i formy, w jakiej dane powinny być utrwalone przez podatnika. Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W świetle powyższego oraz przyjęcia, iż w niniejszej sprawie nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego, słuszne jest Pani stanowisko, że nie ma obowiązku ujmowania faktur dokumentujących poniesione wydatki w prowadzonej dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług ewidencji.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl