ITPP1/443-879/11/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-879/11/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. "S." traktowanych jako współfinansowanie wkładu własnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. "S." traktowanych jako współfinansowanie wkładu własnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, podlega rygorom ustawy o podatku od osób prawnych, jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie ze statutem misją Wnioskodawcy jest promocja gospodarcza oraz wspieranie rozwoju gospodarczego małych i średnich przedsiębiorstw w województwie, zaś przedmiotem działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest obecnie m.in.:

1.

pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (64.99.Z),

2.

pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z),

3.

badanie rynku i opinii publicznej (73.20.Z),

4.

pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (63.99.Z),

5.

pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z),

6.

działalność portali internetowych /63.12.27,

7.

działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),

8.

przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (63.11.Z),

9.

pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji, (73.12.A), pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych (73.12.B), pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (internet) (73.12.C), pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (73.12.D).

Realizując misję, Wnioskodawca od wielu już lat prowadzi projekty finansowane ze środków unijnych. Obecnie jeden z nich to projekt pod nazwą "S." (zwany dalej "S."), który jest finansowany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa do wysokości 75% wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Wnioskodawcę. Pozostała część wydatków kwalifikowanych jest finansowana z własnych źródeł.

Dotychczas wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone przez Wnioskodawcę były kwalifikowane w kwotach brutto, bez prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zgodnie z przepisami:

* art. 29 Ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ otrzymywana dotacja jest dotacją niezwiązaną z dostawą towaru i świadczeniem usług, oraz

* nie występuje kwota podatku należnego, art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W trakcie realizacji czynności o charakterze publicznym w tym projekcie (prowadzonego od października 2008 r. do czerwca 2013 r.) zanalizowano atrakcyjność gospodarczą województwa, tj.:

* zidentyfikowano branże, które mogą zagwarantować napływ inwestorów zagranicznych i krajowych do województwa (outsourcing usług biznesowych, centra usług wspólnych, informatyka i telekomunikacja, logistyka, motoryzacja, chemia lekka, energetyka),

* opracowano strategię promocji tych branż gospodarczych poprzez uczestnictwo w określonych imprezach światowych i konieczność organizacji określonych imprez w województwie,

* wskazano pożądane zmiany w organizacji dotychczasowego systemu pozyskiwania i obsługi inwestycji zagranicznych poprzez przekazanie kompetencji z wielu instytucji publicznych do jednego podmiotu.

Efektem tej analizy jest wielostronicowy dokument, wskazujący najbardziej efektywny system promocji. Władze samorządowe zdecydowały, że nowy system promocji pod nazwą,I." ma stać się obowiązującym na całym terenie województwa. System ten ma tworzyć Wnioskodawca do czasu zakończenia projektu "S.".

Obecne działania w projekcie "S." to:

1.

prowadzenie portalu internetowego

2.

pozyskiwanie i obsługa bezpośrednich inwestorów zagranicznych zainteresowanych wszystkimi zasobami województwa:

a.

kapitał ludzki, rozumiany, jako: absolwenci uczelni wyższych, szkół zawodowych, osoby poszukujące pracy, chcące zmienić pracę, itp.,

b.

nieruchomości inwestycyjne: grunty, budynki magazynowe, produkcyjne, biurowe, itp., które są własnością innych podmiotów niż Wnioskodawca

c.

regionalne możliwości kooperacyjne,

d.

Infrastruktura komunikacyjna, informatyczna, energetyczna, itp.

e.

zachęty inwestycyjne: specjalne strefy ekonomiczne granty rządowe, fundusze unijne, ulgi podatkowe, programy stypendialne.

3.

budowanie spójnego wizerunku regionu,

4.

tworzenie jednej silnej marki województwa w procesie pozyskiwania inwestycji zagranicznych do Polski Uczestnictwo w określonych imprezach światowych,

5.

organizowanie tematycznych imprez w województwie,

6.

budowa systemu promocji "I.".

Ww. działania są realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz rozwoju gospodarczego regionu, którego ostatecznymi beneficjentami są wszystkie podmioty z regionu, np.:

1.

inwestorzy potencjalni (zainteresowani inwestycjami w naszym regionie) i ci, którzy zdecydowali się zainwestować,

2.

osoby fizyczne, jako pracownicy firm zakładających swoje przedsiębiorstwa w regionie,

3.

właściciele sprzedanych i wydzierżawionych dla inwestorów zagranicznych nieruchomości,

4.

przedsiębiorstwa, jako kooperanci inwestorów zagranicznych,

5.

Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego z tytułu wzrostu ilości podmiotów płacących podatki,

Kilka z podmiotów zajmujących się dotychczas promowaniem województwa na arenie międzynarodowej zadeklarowało zamiar współuczestniczenia w nowym systemie poprzez przekazanie swoich kompetencji wraz z funduszami na finansowanie tych działań. Podmiotami tymi są samorządy poszczególnych miast województwa oraz spółki prawa handlowego powołane w celach realizacji działań na rzecz rozwoju regionu, w których wszystkie udziały/akcje mają Skarb Państwa i władze samorządowe. W tym celu podmioty te zawierają porozumienie i stają się jego sygnatariuszami. Ponadto podmioty te zobowiązują się do udzielania pomocy ze swoich zasobów kadrowych i rzeczowych na rzecz gospodarczego rozwoju całego regionu.

Rozpatrywany jest jeden z możliwych sposobów uczestnictwa tych podmiotów, tj. współfinansowanie wkładu własnego Wnioskodawcy w projekt "S." (refundacja Agencji 25% wydatków kwalifikowanych projektu przez te podmioty).

Wnioskodawca, realizując czynności o charakterze publicznym w projekcie "S.", nie świadczy żadnych usług na rzecz jakiegokolwiek podmiotu dysponującego zasobami województwa, ani też podmiot ten nie świadczy usług na rzecz Wnioskodawcy. Czynności wykonywane w ramach projektu "S." nie są świadczeniem na rzecz jakiejkolwiek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług), lecz są działaniami na rzecz gospodarczego rozwoju całego regionu.

Dlatego też finansowanie wkładu własnego Wnioskodawcy do projektu "S." będzie polegało na obciążaniu sygnatariuszy notą obciążeniową do wysokości łącznej 25% wydatków kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy wykonywanie zadań w ramach projektu "S." jest usługą świadczona na rzecz właścicieli zasobów województwa, którzy mogą w przyszłości skorzystać na rozwoju gospodarczym regionu.

2.

Czy wykonywanie zadań w ramach projektu "S." należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług na rzecz właścicieli zasobów województwa, którzy mogą w przyszłości skorzystać na rozwoju gospodarczym regionu.

3.

Czy obciążanie notą księgową sygnatariuszy porozumienia o współfinansowaniu wkładu własnego beneficjenta projektu "S." jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując wszelkie działania w projekcie "S." nie świadczy on żadnych usług na rzecz podmiotów, które mogą w przyszłości skorzystać na rozwoju gospodarczym regionu.

Nie powstaje żaden stosunek zobowiązaniowy do zapłaty kwoty pieniężnej na rzecz Wnioskodawcy od podmiotów korzystających na rozwoju gospodarczym regionu, gdyż nie ma bezpośredniego beneficjenta usługi.

Realizując wszelkie działania w projekcie "S" Wnioskodawca nie świadczy nieodpłatnych usług dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Działalnością gospodarczą Wnioskodawcy są między innymi czynności i zadania w ramach projektu "S." finansowanego z udziałem środków europejskich.

W ocenie Wnioskodawcy właściwym dokumentem obciążeniowym wystawianym na rzecz sygnatariuszy porozumienie "l." są noty księgowe, na kwoty będące sumą odpowiednich części wkładu własnego beneficjenta projektu "S.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby więc nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższa definicja ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym, jednakże zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

W efekcie opodatkowaniu mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika. Należy podkreślić, że obie te cechy powinny zostać spełnione jednocześnie, co oznacza, że w odniesieniu do danej czynności konkretny podmiot powinien występować w charakterze podatnika. Tak więc wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu przez podmiot niewystępujący w tym przypadku w charakterze podatnika - nawet jeśli jest on podatnikiem z innego tytułu - pozostaje poza zakresem opodatkowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy zauważyć, iż przy ocenie charakteru świadczenia, jako usług, należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do usług każde świadczenie, podkreślając powszechność opodatkowania. Do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Otóż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Zatem musi wystąpić świadczenie, na które ukierunkowana jest płatność.

Aby natomiast uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "S.", który jest finansowany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa do wysokości 75% wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Agencję, natomiast pozostała część wydatków kwalifikowanych będzie finansowana z własnych źródeł.

Rozpatrywany jest jeden z możliwych sposobów uczestnictwa podmiotów, zajmujących się promowaniem województwa na arenie międzynarodowej, które zadeklarowały zamiar współuczestniczenia w nowym systemie, poprzez współfinansowanie wkładu własnego Agencji w projekt "S." (refundacja Agencji 25% wydatków kwalifikowanych projektu przez te podmioty). W tym celu podmioty te (tj. samorządy poszczególnych miast województwa oraz spółki prawa handlowego powołane w celach realizacji działań na rzecz rozwoju regionu, w których wszystkie udziały/akcje mają Skarb Państwa i władze samorządowe) zawierają porozumienie i stają się jego sygnatariuszami.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca - jak wskazano we wniosku - realizując czynności o charakterze publicznym w projekcie "S." nie świadczy żadnych usług na rzecz jakiegokolwiek podmiotu dysponującego zasobami województwa, ani też podmiot ten nie świadczy usług na rzecz Wnioskodawcy. Czynności wykonywane w ramach projektu "S." nie są świadczeniem na rzecz jakiejkolwiek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług), lecz są działaniami na rzecz gospodarczego rozwoju całego regionu.

Stąd też środki pieniężne otrzymane od sygnatariuszy porozumienia o współfinansowaniu wkładu własnego Wnioskodawcy do projektu "S." nie stanowią zapłaty za wykonane usługi, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Trudno bowiem uznać w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, iż istnieje stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami, skoro nie istnieje także bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W ocenie tut. organu wpłaty te przeznaczone są na uzupełnienie wkładu własnego Wnioskodawcy związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Przekazanie środków pieniężnych tytułem pokrycia wymaganego udziału własnego Wnioskodawcy pozostaje bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami, a w zamian za przekazane środki Wnioskodawca nie świadczy żadnych ekwiwalentnych usług.

W tej sytuacji powyższe czynności należy dokumentować innym niż fakturą VAT dokumentem wymienionym w ustawie o rachunkowości, dokumentem obciążeniowym wystawianym na rzecz sygnatariuszy porozumienia mogą być noty księgowe.

Reasumując należy wskazać, że realizując wszelkie działania w projekcie "S." Wnioskodawca nie świadczy nieodpłatnych usług dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, która są między innymi czynności i zadania w ramach projektu "S." finansowanego z udziałem środków europejskich.

Końcowo należy wskazać, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź nie wywrze skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl