ITPP1/443-879/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-879/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza sprzedać jednorazowo nieruchomość niezabudowaną, obejmującą pow. 2 ha 2959 m 2, stanowiącą działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym. Z wypisu z rejestru gruntów wydanego przez Prezydenta Miasta z dnia 11 marca 2008 r. wynika, iż działka ta stanowi rodzaj użytków oznaczony symbolem "R" - grunty orne, "Ł" - łąki trwałe, "Ls" - lasy. Z pisma Prezydenta Miasta z dnia 31 marca 2008 r. wynika, że działka powyższa jest położona na terenie, gdzie miasto nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwalony przez Radę Miejską miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego uchwałą z dnia 26 maja 1994 r. stracił moc prawną i przestał obowiązywać z dniem 1 stycznia 2003 r. W planie tym działka była położona na terenie: "od północy- GI3 ZE, W - tereny brzegów i zieleni ekologicznej wzdłuż rzeki, które podlegają ochronie przed inwestowaniem. G VII 59 UH, S.Z. - tereny wyznaczone dla realizacji zespołów składowo handlowych przy trasie ekspresowej. Są to obecnie tereny rolne, które należy przygotować do projektowanej ulicy. G I 2 R, RO - tereny upraw polowych i ogrodniczych. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 21 grudnia 1999 r. są to obszary systemu ekologicznego miasta - funkcji usługowo wytwórczej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. Wnioskodawca poinformował, iż dokonując sprzedaży przedmiotowego gruntu ma na uwadze wypis z rejestru gruntu, prowadzony przez Prezydenta Miasta. Zgodnie z tym wypisem i wobec braku planu zagospodarowania przestrzennego na te grunty, działka ta oznaczona jest jako grunty orne, łąki trwałe, lasy. Taki też charakter działka ta posiada obecnie. Poza tym brak jest jakichkolwiek planów oraz danych, z których mogłoby wynikać, że działka ta będzie mogła być w przyszłości zagospodarowana jakimikolwiek zabudowaniami. Ponadto Wnioskodawca nie zna planów kupującego odnośnie zagospodarowania tego terenu w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej działki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, czy też do całości gruntu będzie miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy przy zbyciu przedmiotowej działki należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT, tj. 22%. Stosownie bowiem do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W świetle tego odpłatna dostawa gruntu rolnego, który zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest przeznaczony pod funkcję usługowo-wytwórczą, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże, aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "gruntu przeznaczonego pod zabudowę". W tej sytuacji należy odwołać się do wykładni literalnej wspomnianego przepisu, jak również posiłkować się przepisami z innych gałęzi prawa, w tym w szczególności przepisów w zakresie prawa zagospodarowania przestrzennego i budowlanego dotyczących klasyfikacji i przeznaczenia gruntów.

Należy zatem uznać, że zasadnicze znaczenie dla określenia przeznaczenia gruntu mają ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako źródeł prawa miejscowego. W przypadku, gdy dla danego terenu gmina nie posiada aktualnego planu, decyduje przeznaczenie terenu określone w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia Studium są bowiem wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza dokonać zbycia nieruchomości niezabudowanej, która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ani nie wydano dla tego terenu decyzji o warunkach zabudowy, natomiast w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego grunt ten oznaczony jest jako obszar przeznaczony pod funkcję usługowo-wytwórczą.

A zatem sprzedaż przedmiotowych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl