ITPP1/443-877c/08/AJ - Roboty budowlano-montażowe w budynkach mieszkalnych - dokumentowanie i obowiązek podatkowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-877c/08/AJ Roboty budowlano-montażowe w budynkach mieszkalnych - dokumentowanie i obowiązek podatkowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 grudnia 2008 r. i 6 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku rozszerzenia działalności o usługi budowlano-montażowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 grudnia 2008 r. i 6 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku rozszerzenia działalności o usługi budowlano-montażowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza świadczyć usługi w zakresie montażu stolarki budowlanej - okna, drzwi, dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Planowane roboty budowlano-montażowe (PKWiU 45.42) Spółka będzie wykonywać w obiektach sklasyfikowanych według PKOB w sekcji 1 działu 11. Spółka planuje zakup okien i drzwi od producenta, a następnie sprzedaż usługi zawierającej w sobie wartość zakupionych elementów. Podstawą do wykonania usługi byłoby przyjęte pisemne zlecenie od osoby fizycznej lub umowa z innym podmiotem gospodarczym (np. właścicielem bloku mieszkalnego). Potwierdzeniem wykonania usługi byłaby faktura VAT z adnotacją o potwierdzeniu odbioru usługi przez zleceniodawcę oraz informacją o sposobie i terminie zapłaty. Od 1998 r. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie sprzedaży towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku świadczenia usługi dla osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej Spółka ma obowiązek ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest konieczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w powołanym wyżej art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (...).

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nieprzekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do treści § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas, podatnicy są obowiązani między innymi dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Jak wynika z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, że Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących w zakresie sprzedaży towarów od 1998 r. Obecnie zamierza świadczyć usługi w zakresie montażu stolarki budowlanej - okna, drzwi, dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Potwierdzeniem wykonania usługi byłaby faktura VAT z adnotacją o potwierdzeniu odbioru usługi przez zleceniodawcę oraz informacją o sposobie i terminie zapłaty.

Mając na uwadze fakt, iż wobec Spółki wcześniej powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży towarów oraz uwzględniając uregulowania zawarte w powołanych przepisach prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku rozszerzenia prowadzonej działalności o usługi w zakresie montażu stolarki budowlanej wykonywane na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, Spółka będzie miała obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących także w zakresie tych usług.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). W przypadku bowiem, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż (§ 7 ust. 3). Przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (§ 7 ust. 4).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl