ITPP1/443-877a/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-877a/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako beneficjent środków unijnych uzyskanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013, przystąpił do realizacji projektu pn. "Utworzenie nowoczesnej bazy dydaktyczno-naukowej dla potrzeb Centrum", Priorytet I Nowoczesna Gospodarka, Działanie 1.1 Infrastruktura uczelni. Celem ogólnym projektu jest zagwarantowanie wysokiej pozycji rynkowej w zakresie dydaktyczno-naukowym Wydziałowi Uniwersytetu. Zakres projektu obejmuje:

* budowę budynków dydaktycznych wraz z wyposażeniem podstawowym i specjalistycznym,

* inwestycje w I (multimedia, system komputerowy w ramach budynku, serwerownia, zarządzanie funkcjami budynku poprzez systemy informatyczne),

* stworzenie w pełni funkcjonalnych laboratoriów chemiczno-farmaceutycznych, sal ćwiczeniowych i dydaktycznych,

* wpływ na stworzenie nowych kierunków studiów i zwiększenie możliwości ilościowej kształcenia na istniejących kierunkach.

Przedmiotem projektu jest budynek dydaktyczno-naukowy Centrum połączony łącznikiem z istniejącym budynkiem Collegium Uniwersum, wraz z parkingami naziemnymi i niezbędną infrastrukturą techniczną. Projekt budynku zawiera pomieszczenia dydaktyczne, dydaktyczno-naukowe, laboratoryjne, biurowe, a także pomocnicze: gospodarcze, techniczne, socjalne i magazynowe.

Infrastruktura wytworzona w ramach projektu będzie przeznaczona do kształcenia studentów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych; przede wszystkim farmacji, ale także analityki medycznej, kierunków lekarskich, pielęgniarstwa, dietetyki, kosmetologii. Dodatkowym przychodem, po realizacji projektu, będą przychody z wynajmu powierzchni pod bufet. Jednak proporcja ustalona jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje Uczelni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (z tytułu przychodów uzyskanych z wynajmu bufetu) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia takiej kwoty oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, nie przekroczy 2%. W projekcie nie są przewidziane pozostałe przychody operacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych, w związku realizacją wyżej wymienionego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zaprezentowany stan faktyczny oraz na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 86 ust. 1, art. 43 ust. 1 załącznik nr 4 do ustawy, oraz art. 90 ust. 10 pkt 2, Uniwersytet nie ma podstaw do odliczania naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w towarach i usługach zakupionych, w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu, ponieważ towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz nieopodatkowanych. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu, wynikają z zadań statutowych uczelni i nie dają prawa do odliczania VAT. Są to:

* działalność dydaktyczna - PKWiU 80,

* działalność naukowo - badawcza - PKWiU 73,

* działalność badawcza w ochronie zdrowia - PKWiU 85.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że efekty działalności naukowo-badawczej nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom związanym z projektem, ponieważ proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczy 2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w powyższym przepisie, to zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do ust. 3 powyższego artykułu, proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W ust. 4 tegoż artykułu wskazano, iż ww. proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W oparciu o art. 90 ust. 10 pkt 2 powołanej ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczy 2%, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 tegoż artykułu.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Uczelnia wykonująca czynności zwolnione od podatku, jak i w niewielkim zakresie, czynności opodatkowane, realizuje projekt, którego przedmiotem jest budowa budynku dydaktyczno-naukowego, przeznaczonego do kształcenia studentów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych (farmacji, analityki medycznej, kierunków lekarskich itp.). Jak wskazano efekty działań mających związek z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane przez uczelnię do prowadzenia działalności opodatkowanej. Dodatkowym przychodem przewidzianym po realizacji przedmiotowego projektu będą przychody z tytułu wynajmu powierzchni części budynku pod bufet. Struktura sprzedaży opodatkowanej (związanej z wynajmowaniem powierzchni pod bufet) do sprzedaży ogółem nie przekroczy jednak 2%.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku proporcja sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi mniej niż 2%, to Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl