ITPP1/443-86a/10/AP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-86a/10/AP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej części i akcesoriów samochodowych. W ramach prowadzonej działalności nabywa części i akcesoria samochodowe, a następnie dokonuje sprzedaży tych towarów. Na podstawie zawartych umów handlowych wypłaca Pan swoim odbiorcom premie/bonusy pieniężne. Wypłata premii/bonusu uzależniona jest od spełnienia łącznie takich warunków jak:

*

osiągnięcie pewnego pułapu obrotu,

*

terminowego regulowania należności,

*

prowadzenia działań reklamowych i promocyjnych.

Rozliczenie z odbiorcą następuje w okresach kwartalnych lub rocznych. Odbiorca po spełnieniu warunków określonych w umowie wystawia na rzecz Pana firmy fakturę VAT. Podatek naliczony wykazany na fakturze VAT wystawionej przez odbiorcę jest odliczany, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymywaniem przez Pana firmę faktur wystawionych przez odbiorców za wykonanie świadczeń zgodnie z umową określanych, jako premia/bonus pieniężny przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie występują ograniczenia w prawie do odliczenia podatku określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem działalności Pana firmy jest handel częściami i akcesoriami samochodowymi, a więc sprzedaż tych towarów opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym spełniona jest przesłanka do odliczenia podatku naliczonego, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ograniczenia w prawie do odliczenia podatku, wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym nie mają zastosowania, ponieważ przedmiotem opodatkowania jest usługa w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Umowy zawarte z odbiorcami określają warunki, których spełnienie - wykonanie upoważnia do obciążenia Pana firmy (realizacja określonego obrotu, terminowe regulowanie należności, działania promocyjno-reklamowe). Ze względu na to, że w umowie nie przewidziano odrębnego rozliczania z tytułu spełnienia danego warunku, warunki te muszą być spełnione łącznie, dlatego też wypełnienie postanowień umowy przez odbiorcę jest świadczeniem usług na rzecz Pana firmy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i powinno być dokumentowane przez świadczącego usługę fakturą VAT, a podmiot prowadzący działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przyznaje Pan, na podstawie zawartych umowy o współpracy swoim kontrahentom premie pieniężne, w zamian za zrealizowanie określonego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, przy czym okresem rozliczeniowym jest kwartał lub rok kalendarzowy. Oprócz zobowiązania się odbiorcy do osiągnięcia zwiększenia poziomu sprzedaży i terminowego regulowania należności, podejmuje on również działania reklamowe i promocyjne, mające wpływ na intensyfikację sprzedaży. W umowie handlowej zawartej z odbiorcami, nie przewidziano odrębnego rozliczania z tytułu spełnienia danego warunku (warunki te muszą być spełnione łącznie).

W tym przypadku wskazać należy, że o ile wynikające z zawartych z kontrahentami umów handlowych czynności (działania reklamowe i promocyjne) są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

A zatem świadczący usługę, o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem w zakresie tego podatku, jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów, stwierdzić należy, że o ile otrzymane wynagrodzenie pieniężne związane jest z określonymi zachowaniami kontrahenta, to podlega (u otrzymującego to świadczenie) opodatkowaniu, a Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, w zakresie w jakim związane są one ze sprzedażą opodatkowaną, jeśli nie wystąpią inne ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl