ITPP1/443-867/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-867/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.),l uzupełnionym w dniu 25 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe realizuje projekt pod nazwą "Rozbudowa, modernizacja i doposażenie bazy kształcenia zawodowego w Powiecie" w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", Działanie 3.1 - "Inwestycje w infrastrukturze edukacyjnej" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zgodnie z umową z dnia 22 września 2009 r. z późniejszymi aneksami, którego przedmiotem jest zmodernizowanie budynku warsztatów szkolnych i wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt dydaktyczny. Po zakończeniu realizacji projektu zmodernizowany obiekt oraz zainstalowany sprzęt zostanie przekazany nieodpłatnie Zespołowi Szkół - jednostce organizacyjnej powiatu.

W zakresie modernizacji budynku i nabycia nowoczesnego sprzętu do warsztatów szkolnych, Starostwo Powiatowe nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004. (art. 15 ust. 6), gdyż podlega odrębnym przepisom prawa. Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy, modernizacji i wyposażenia szkoły w sprzęt. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Starostwo nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów z tytułu tej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z modernizacją i zakupem sprzętu dydaktycznego do warsztatów szkolnych - jednostce organizacyjnej podległej powiatowi.

Zdaniem Starostwa, z uwagi na fakt, iż po zakończeniu realizacji projektu przekaże nieodpłatnie zmodernizowany obiekt i zainstalowany sprzęt ZS., a składniki majątkowe przedmiotowego projektu będą służyły wyłącznie celom szkoły i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupionych towarów i usług. Ponadto Starostwo nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów z tytułu tej działalności ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Starostwo realizuje projekt pod nazwą "Rozbudowa, modernizacja i doposażenie bazy kształcenia zawodowego w Powiecie" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, który polega na zmodernizowaniu budynku warsztatów szkolnych i wyposażeniu szkoły w nowoczesny sprzęt dydaktyczny. Po zakończeniu projektu zmodernizowany obiekt oraz zainstalowany sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany Zespołowi Szkól. Nabywane usługi i towary w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany art. 86 ust. 1 ustawy i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, bowiem - jak już wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl