ITPP1/443-862a/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-862a/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem towarów w tym środka trwałego do spółki cywilnej oraz sposobu dokumentowana powyższej czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem towarów w tym środka trwałego do spółki cywilnej oraz sposobu dokumentowana powyższej czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od kilku lat prowadzi Pani działalność gospodarczą do której nabyła Pani samochód specjalizowany Scania zakupiony w kwietniu 2005 r., ciągnik siodłowy VOLVO FH12 zakupiony w 2006 r. oraz środek trwały w postaci samochodu specjalnego Berliet zakupiony w 2006 r. Powyższe środki transportu zostały zakupione w ramach odpłatnej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowegio nabycia towarów. W związku z powyższym nabyciem dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W dniu 22 września 2006 r. wraz z współmałżonkiem założyła Pani spółkę cywilną, która zajmuje się świadczeniem usług transportowych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Tego dnia, na podstawie protokołu przekazania w formie aportu wniosła Pani do nowopowstałej spółki powyższe środki transportu. Przedmiotowe pojazdy zarówno w poprzedniej działalności gospodarczej jak i w spółce cywilnej wykorzystywane były wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wartość zakupu samochodu Scania wynosiła 14.918,03 zł, ciągnika siodłowego 46.440,97 zł, samochodu Berliet 18.000,00 zł. Ponadto od czynności aportu odprowadzono podatek od czynności cywilnoprawnych na podstawie deklaracji p.c.c.-1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazane aportem używane towary w tym środek trwały w postaci samochodu specjalnego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i wnosząca w postaci wyżej wskazanego aportu środki transportu do nowopowstałej spółki, w której jest Pani wspólnikiem, zobowiązana była Pani do udokumentowania powyższej czynności fakturą lub fakturą wewnętrzną.

Pani Zdaniem jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego są środki transportu, czyli towary w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 6 ustawy i gdy czynność przeniesienia wkładu niepieniężnego prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, to wniesienie aportu stanowi odpłatną dostawę i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy. Jednakże, korzystając z upoważnienia zawartego w treści przepisu art. 82 ust. 3 cytowanej ustawy, Minister Finansów, w § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnił od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Zatem stosownie do powołanego wyżej przepisu rozporządzenia Ministra Finansów dokonana przez Panią czynność wniesienia środka trwałego, w postaci środków transportu do spółki cywilnej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast w kwestii wystawienia faktury Pani zdaniem zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT, bowiem faktura VAT stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego. Zważywszy, iż spółce cywilnej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego nie było potrzeby wystawienia faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na nowopowstały podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. czynność wniesienia aportem wkładów niepieniężnych (w tym środków trwałych) jest zwolniona od opodatkowania.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż część majątku w postaci towarów używanych oraz środka trwałego została wniesiona aportem do powstałej spółki cywilnej. A zatem czynność ta jak słusznie zauważono na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia podlega zwolnieniu od podatku.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 978) obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba, że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą przedmiotowy aport na zasadach określonych w powołanym wyżej § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl