ITPP1/443-856/14/JP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-856/14/JP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność gminy, powiatu, a być może w przyszłości nawet województwa, czynnie działa na rzecz społeczności lokalnej, dzięki działaniom mieszkańcy uczestniczą w wielu imprezach kulturowych, warsztatach, wydarzeniach historycznych i mają okazję na wspólną integrację.

W ramach projektu Stowarzyszenie planuje organizację imprezy integracyjnej otwartej dla wszystkich mieszkańców oraz przybyłych gości. Weźmie w niej udział ok. XXX osób. W ramach imprezy zaplanowano poniesienie kosztów związanych z zespołem muzycznym, aby umilić czas mieszkańcom i gościom, zaplanowano koszt ochrony imprezy, a także karetki. Niezbędne będzie także zakupienie składników spożywczych na poczęstunek. Dla wielu osób będzie to okazja do spotkania dawno niewidzianych znajomych i przyjaciół oraz do miłego spędzenia wolnego czasu przy dźwiękach dobrej muzyki. Będzie też dobrą okazją do rozmów i wymiany doświadczeń z realizowanych projektów z PROW. Impreza promować będzie aktywność społeczną mieszkańców.

W ramach imprezy zaplanowano przeprowadzenie konkursu "XXX".

Celem konkursu będzie:

* inspirowanie powstania i realizacji ciekawych programów, inicjatyw, imprez pobudzających środowisko wiejskie;

* wpływanie na rozwój, doskonalenie nowatorskich metod działania Stowarzyszenia;

* prezentacja najlepiej działających Stowarzyszeń oraz promocja miejscowości, na terenie której działają.

W konkursie udział może wziąć każde Stowarzyszenie mieszkańców działające na terenie gminy XXX. Stowarzyszenie zaplanowało, również konkursy sportowe tj.: rzut oponą, konkurs wędkarski dla dzieci, rzut kółkiem rongo, rzut lotką, rzut gumaczem, przeciąganie liny, slalom siłowo-zręcznościowy, bieg w workach, rzut podkową, konkurs kręglarski, konkurs "ślepiec" oraz konkurs malarski. W ramach konkursów zaplanowano zakup nagród dla najlepszych, za pierwsze trzy miejsca w konkursie "XXX". Stowarzyszenie planuje zakup 3 pucharów oraz małe nagrody pocieszenia w postaci różnorodnych gadżetów np. breloczki, długopisy, czapki, smycze itp., a także małe nagrody dla zwycięzcy każdego konkursu np. kredki dla dzieci oraz słodkie upominki dla dorosłych.

Ze względu na to, iż Stowarzyszenie planuje organizować liczne imprezy, festyny dla mieszkańców koniecznością jest zakup mikrofonów, aby dotrzeć do każdego słuchacza. Aby umilić mieszkańcom czas wolny spędzany na świeżym powietrzu, a także zagospodarować czas dzieciom i młodzieży planuje wypożyczenie sprzętu czyli dmuchanych zabaw na czas 6 godz., z których będą mogły korzystać. Realizacja tych zadań wpłynie na polepszenie kontaktów międzyludzkich oraz rozwijanie jednego z obszarów wiejskich "XXX", a także poprawi wizerunek miejscowości. Rezultatem realizacji projektu będzie pobudzenie aktywności społecznej oraz samoorganizacji mieszkańców. Poprzez realizację imprezy wzbogaci się życie kulturalne wsi. Impreza integracyjna " XXX" podniesie poziom integracji mieszkańców oraz zapoczątkuje realizację podobnych działań w przyszłości. Podczas imprezy integracyjnej promowane będą takie walory jak: integracja lokalnej społeczności oraz aktywizacja społeczna, budowanie świadomości rozwoju wśród mieszkańców wsi, ponadto mieszkańcy własnymi oczami dostrzegą walory współdziałania i jego pozytywne, wymierne efekty. W ramach projektu mieszkańcy oraz goście będą mogli dostrzec lokalne walory miejscowości, pooddychać świeżym powietrzem oraz odpocząć od codziennych obowiązków. Zaproszeni goście będą mogli podziwiać urozmaiconą rzeźbę terenu porozcinaną dolinami erozyjnymi.

Planowana impreza będzie promowała walory takie, jak tradycja i kultura oraz historia - zlot Stowarzyszeń ma na celu integrację mieszkańców z różnych miejscowości połączonych historycznie oraz wspólną tradycją i kulturą. Wieś z uwagi na swoje historyczne uwarunkowania posiada utrzymany w bardzo dobrym stanie park przydworski, w którym znajduje się pomnik przyrody.

Impreza ma na celu promowanie wspólnego dziedzictwa historycznego oraz kulturowego, które trzeba pielęgnować, promować oraz wspólnie się integrować w imię lokalnych walorów, które posiada nasza społeczność oraz nasz region.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu pn.: "XXX"- organizacja imprezy integracyjnej poprawą jakości życia mieszkańców wsi... objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie w ramach projektu pn.: "XXX" planuje organizację imprezy integracyjnej otwartej dla wszystkich mieszkańców oraz przybyłych gości. Jak wynika z wniosku realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy jako niezarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl