ITPP1/443-852a/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-852a/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług polegających na nauce pływania oraz organizowaniu zająć na pływalni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku dla świadczonych usług polegających na nauce pływania oraz organizowaniu zająć na pływalni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi centrum sportowe, przedmiotowa działalność jest sklasyfikowana wg PKD 93.11.Z (działalność obiektów sportowych). W skład centrum sportowego wchodzi: pływalnia, sala sportowa, sala fitness, sala szkoleniowa i od września 2011 r. będzie udostępniana również sauna.

W pkt 1 wniosku Spółka wskazuje, iż świadczy usługi, polegające na organizowaniu zajęcia na pływalni. Pływalnia jest wykorzystywana przez 7 dni w tygodniu. Klienci mogą wykupić zajęć zorganizowane: naukę pływania dla dzieci i dorosłych (grupową i indywidualną), zajęcia dla "bobasków" w wodzie, zajęcia korekcyjno-ruchowe w wodzie. Opisana działalność ma na celu propagowanie wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych sportowego trybu życia. Klienci mają do wyboru rekreacyjne spędzanie swojego wolnego czasu lub naukę i doskonalenie swoich umiejętności. W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż usługi polegające na organizowaniu zajęć na pływalni są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.19. Jeśli Spółka organizuje zajęcia, to klient jest rozliczany za udział w zajęciach, za które opłata jest pobierana w systemie semestralnym (możliwość rozłożenia kwoty na raty) lub jednorazowo w przypadku zajęć próbnych. Działalnością wiodącą Spółki jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zgodnie z aktem założycielskim spisanym w formie aktu notarialnego jednym z przedmiotów działalności Spółki jest działalność obiektów sportowych - PKD 93 "działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna", PKD 96.04.Z. "działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej". Usługi polegające na organizowaniu zajęć na pływalni (nauka pływania, zajęcia dla "bobasków", zajęcia korekcyjno-ruchowe) prowadzone są przez absolwentów AWF posiadających uprawnienia trenerskie i instruktorskie, a usługa nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wszyscy uczestnicy zajęć uprawiają sport, celem wszystkich usług jest rozwijanie tężyzny fizycznej. Prowadzenie obiektu użyteczności publicznej związane jest z ciągłymi nakładami finansowymi. W związku z tym, zajęcia prowadzone przez Spółkę są odpłatne, wstęp również. Zysk, jaki jest uzyskiwany, przeznaczany jest na pokrycie wynagrodzeń dla pracowników, zakup sprzętu potrzebnego do prowadzenia zajęć lub udostępnianego klientom korzystającym z obiektu oraz opłaty związane z dzierżawą obiektu i mediami. Z wypracowanych środków Spółka doskonali świadczone usługi w celu ich kontynuowania na coraz to wyższym poziomie. Spółka nie jest nastawiona na osiąganie zysków, w pierwszej kolejności służy przyległej szkole Gimnazjum i Liceum, umożliwiając jej prowadzenie zajęć wychowania fizycznego oraz ma wypracowywać środki niezbędne "do przetrwania", gdyż prowadzenie dużego obiektu wymaga dużych nakładów finansowych (opłaty za prąd, gaz, wodę).

Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku Spółka nie umożliwia prowadzenia na obiekcie działalności gospodarczej na wynajmowanych torach, sali fitness, sali sportowej. Spółka nie jest podmiotem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Spółka nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalnością wiodącą Spółki jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Organizowane imprezy i zajęcia sportowe są ściśle związane ze sportem, rekreacją lub wychowaniem fizycznym.

Spółka udostępnia nieodpłatnie basen osobom, które znajdują się w ciężkiej sytuacji życiowej lub finansowej np. rodzinom zastępczym, dzieciom z rodzin patologicznych oraz dla podopiecznych domu opieki społecznej. Spółka nie jest jednostką objętą ustawą o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi wykonywane przez Spółkę w ramach jej działalności, wymienione w punkcie 1 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT. Jeśli tak, to czy PKWiU 93.19. jest odpowiednie.

Spółka cytując treść art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, następnie wskazuje, iż oferowane zajęcia są ściśle związane ze sportem oraz działają na rzecz upowszechniania sportu i rozwoju młodego człowieka. Uczestnicy zajęć oswajają się z wodą, poprzez zabawę w wodzie, uczą się pływać, później zaczynają treningi, doskonalą techniki pływania, przechodzą różne etapy zaawansowania w danej dyscyplinie. Opłaty, które uiszczają uczestnicy zajęć pokrywają wynagrodzenie dla instruktorów oraz rezerwację torów na zajęcia. Pozostała kwota pozwala na opłacenie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu; zakup sprzętów i wyposażenia niezbędnych do prowadzenia różnego typu zajęć sportowych. Spółka uważa, iż usługi polegające na organizowaniu zajęć na pływalni (nauka pływania, zajęcia dla "bobasków", zajęcia korekcyjno-ruchowe) jako, że prowadzone są przez absolwentów AWF posiadających uprawnienia trenerskie i instruktorskie, a usługa nie jest nastawiona na osiąganie zysków i wszyscy uczestnicy zajęć uprawiają sport w celu rozwijania tężyzny fizycznej, podlegają zwolnieniu (PKWiU 93.19).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 w PKWiU w grupowaniu 93.19 "Pozostałe usługi związane ze sportem".

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na jego podstawie, jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

1.

podmiotowej:

* dotyczącej usługodawcy - usługi muszą być świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a świadczący nie są nastawieni na osiąganie zysków,

* dotyczącej usługobiorcy - usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

2.

przedmiotowej - świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością).

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347), zgodnie z którymi świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 ww. załącznika wymieniono PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi centrum sportowe. Przedmiotem działalności jest m.in. działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna. W związku z tym Spółka świadczy usługi polegające organizowaniu nauki pływania dla dzieci i dorosłych (grupowej i indywidualnej), zajęć dla "bobasków" w wodzie i korekcyjno-ruchowej w wodzie. Klient jest rozliczany za udział w zajęciach, w systemie semestralnym (możliwość rozłożenia kwoty na raty) lub jednorazowo w przypadku zajęć próbnych. Zajęcia prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych w Spółce.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż mimo spełnienia przez Spółkę przesłanki przedmiotowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, nie jest możliwe korzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie, z uwagi na to, iż Spółka nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Nie została zatem spełniona przesłanka podmiotowa uprawniająca do ww. zwolnienia.

Niemniej jednak usługi te są opodatkowane stawką podatku 8%, pod warunkiem zakwalifikowania ich do grupowania PKWiU 93.11.10.0 (usługi związane z działalnością obiektów sportowych), na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast w przypadku świadczenia usług mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 93.19 zastosowanie znajdzie stawka podstawowa.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl