ITPP1/443-851/14/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-851/14/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 2 października 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 października 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt finansowany w ramach działania "P." objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

Beneficjentem projektu jest Gmina.

Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacji i odtworzenie nawierzchni dróg w centrum miasta S. Inwestycja obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami w pasach dróg gminnych i powiatowych oraz odtworzenie nawierzchni po przeprowadzonych robotach ziemnych.

Koszt inwestycji obejmuje następujące wydatki:

#61485;

* budowy sieci kanalizacji sanitarnej w układzie grawitacyjnym z rur gładkościennych kielichowych XXX;

* budowy przyłączy sanitarnych do posesji z rur PCV typu ciężkiego XXX do granicy pasa drogowego. Przyłącze zakończone korkiem;

* przebudowy istniejącej przepompowni ścieków;

* odbudowy nawierzchni ulic i chodników zgodnie z dokumentacją branża drogowa.

Termin realizacji ww. projektu lata 2014-2015.

W wyniku realizacji projektu nastąpi zniszczenie nawierzchni drogowej i części chodników obecnie znajdujących się na ulicach i chodnikach, wykonanie prac związanych z budową kanalizacji i odtworzenie na nowo nawierzchni ulic i chodników.

Po zakończeniu inwestycji majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego zostanie przekazany na mocy dzierżawy spółce - Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w S., w której Gmina posiada 100% udziałów. Tym samym Gmina będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej - dzierżawy majątku na rzecz spółki. Spółka przy wykorzystywaniu dzierżawionego majątku będzie prowadziła działalność opodatkowaną - związaną ze zbiorowym odprowadzeniem ścieków na rzecz mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych.

Powyższe wskazuje, że budowana w ramach projektu inwestycja będzie różnorodna i kompleksowa. Na realizację ww. projektu Gmina pozyskała dofinansowanie 75% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Podatek od towarów i usług jest kosztem niekwalifikowanym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że inwestycja ma na celu budowę kanalizacji w centrum miasta, natomiast odtworzenie dróg jest skutkiem zniszczenia nawierzchni pierwotnej przy prowadzonych robotach naziemnych i jest koniecznością wynikającą z budowy kanalizacji. Odtworzenie nawierzchni ulic stanowić będzie przywrócenie stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, nie będzie to modernizacja chodników i nawierzchni drogowych. Bez odtworzenia nawierzchni ulic nie będzie możliwości dokonania odbioru końcowego kanalizacji. Po zakończeniu realizacji całości zadania Gmina dokona dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiot umowy nie będzie obejmował wydzierżawienia ulic, w których wykonano sieć kanalizacyjną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina wydzierżawiając wykonaną inwestycję, która w wyniku realizacji polega na usunięciu nawierzchni drogowej, wykonaniu kanalizacji sanitarnej i odbudowie nawierzchni drogowej - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. Z założeń przedmiotowego projektu wynika, że Gmina wydzierżawi wykonaną inwestycję dla spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej w celu realizacji przez nią czynności opodatkowanych.

Zatem w ww. sytuacji dzierżawa kanalizacji będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że Gmina jako beneficjent będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, którym służyć będą poniesione przez beneficjenta wydatki związane z realizacją projektu - czyli zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie Gminy będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przez nią przy nabywaniu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego, zdaniem Gminy, podatek naliczony związany z realizacją projektu podlega odliczeniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, realizuje projekt w zakresie budowy sieci kanalizacji i odtworzenia nawierzchni dróg po przeprowadzonych robotach ziemnych. Z założeń projektu wynika, że po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek (sieć kanalizacji sanitarnej) zostanie przekazany na mocy umowy dzierżawy spółce z o.o. Inwestycja ma na celu budowę kanalizacji w centrum miasta, natomiast odtworzenie dróg jest skutkiem zniszczenia nawierzchni pierwotnej przy prowadzonych robotach naziemnych i jest koniecznością wynikającą z budowy kanalizacji. Odtworzenie nawierzchni ulic stanowić będzie przywrócenie stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, nie będzie to modernizacja chodników i nawierzchni drogowych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki występuje. Z opisu zdarzenia zawartego we wniosku jednoznacznie wynika, że towary i usługi nabywane przez Gminę związane z nawierzchnią drogową dotyczyć będą tylko odtworzenia uszkodzonych w efekcie prowadzonej inwestycji dróg, czyli przywróceniem ich do stanu pierwotnego. Z treści wniosku nie wynika by Gmina podejmowała jakiekolwiek inne działania w zakresie uszkodzonych dróg związane ze zmianą w dotychczasowych parametrach technicznych tych dróg np. zmiana szerokości jezdni, zmiana długość drogi, zmiana nośności itp. Wręcz przeciwnie Gmina wskazała, że odtworzenie nawierzchni ulic stanowić będzie "przywrócenie stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, nie będzie to modernizacja chodników i nawierzchni drogowych".

Wobec powyższego należy przyjąć, że towary i usługi niezbędne do wykonania tego elementu zadania inwestycyjnego polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej, związane są niewątpliwie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług realizowanymi przez Gminę, tj. dzierżawą wytworzonego majątku na rzecz spółki z o.o.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Tym samym stanowisko Gminy uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl