ITPP1/443-851/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-851/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) uzupełnionym w dniu 23 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportem środków trwałych w zamian za udziały oraz sposobu dokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 23 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportem środków trwałych w zamian za udziały oraz sposobu dokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rada Miejska uchwałą z dnia 20 marca 2009 postanowiła o wniesieniu aportem na rzecz PPU "W" z siedzibą w B. majątku gminy, stanowiącego środki trwałe grupy II o łącznej wartości netto 3.647.079,48 zł na dzień 31 marca 2009 r., co stanowi 7.295 udziałów w majątku PPU "W". Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. W imieniu gminy zadanie to realizowane jest przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowe "W", który posiada już pewne sieci, zajmuje się ich eksploatacją oraz konserwacją. PPU "W" jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy.

W skład środków trwałych grupy II wchodzą: nitka wodociągowa ul. P., przyłącza kanalizacyjne ul. K., sieć wodociągowa ul. K., przyłącze wodociągowe ul. D., przyłącze kanalizacji sanitarnej ul. D. i ul. Z., przykanaliki kanalizacji sanitarnej K., i ul. D., kanalizacja sanitarna ul. D., przyłącza kanalizacyjne ul. S., kanalizacja sanitarna K., kanalizacja sanitarna ul. K., kanalizacja sanitarna g. - B., sieć wodociągowa wysypiska B., przepompownia ścieków P6 - ul. s., rurociąg tłoczny od przepompowni P6, kanalizacja sanit. - sieć grawitacyjna, sieć grawitacyjna kanalizacji sanitarnej, przyłącza kanalizacji pl. i ul. W., przyłącza kanalizacyjne ul. S., przepomp. ściek. P5 - ul. W., przepomp. ściek. P3, rurociąg tłoczny kan.sanit. od P2, przyłącza kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji sanitarnej ul. M., ul. K., ul. W., ul. Ż., przyłącza do kan.sanit. ul. Ż. i ul. P., sieć kan.sanit.grawit. ul. P., przewód wodociągowy-sieć ul. Ż., przyłącze do kanalizacji sanitarnej ul. S., ul. K., sieć kan. sanit.grawit. ul. K., przyłącza do kanal. sanit. ul. K., kanaliz. sanit. B. ul. P., kanaliza.sanit. ul. K. - ll etap, przyłącze kanalizac. ul. Ż., przyłącze kanaliz. ul. K., linia technologiczna-oczyszcz. S.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. wskazano, iż Wnioskodawca, aktem notarialnym z dnia 28 sierpnia 2009 r. wniósł do kapitału zakładowego Spółki PPU "W" wkład niepieniężny (aport) o wartości rynkowej 3.647.000 zł Środki trwałe wniesione aportem stanowią budowle (w większości sieci kanalizacji sanitarnej oraz przyłącza do kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na terenie gminy) w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Budowa ostatniej z sieci została zakończona i przyjęta na stan środków trwałych 31 grudnia 2007 r. Po zakończeniu budowy sieć przekazywana była spółce do eksploatacji w nieodpłatne użyczenie tj. w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu. Spółka świadczyła i nadal świadczy usługi na rzecz mieszkańców, polegające na dostawie wody i odprowadzaniu ścieków, pobierając opłaty od indywidualnych użytkowników oraz ponosząc wydatki na ulepszenie przedmiotowych budowli. Wnioskodawca nie posiadał prawa i nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na brak związku zakupionych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wniesienie aportem do Spółki urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych jest dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przekazanym przez Wnioskodawcę aportem do PPU "W" gmina ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT i jeśli tak to w jakiej wysokości oraz czy powinna wystawić fakturę VAT na opisaną transakcję.

Zdaniem Wnioskodawcy (który w związku z doprecyzowaniem przedmiotowego wniosku przedstawił stanowisko w uzupełnieniu z dnia listopada 2009 r.), wniesienie aportu do kapitału zakładowego Spółki "W" w postaci budowli, jakimi są urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne jest zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem w opisanym we wniosku zdarzeniu zostały łącznie spełnione warunki zawarte w tym przepisie, tj. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie. Ponadto Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest zobowiązany do wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie dostawy budowli z datą sprzedaży sierpień 2009 r. (data aktu notarialnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22, zgodnie z którym ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotowym towarem jak właściciel.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. wkłady niepieniężne (aporty) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 212, art. 63, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich z podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca aktem notarialnym z dnia 28 sierpnia 2009 r. wniósł jako aport wkład niepieniężny w postaci środków trwałych, stanowiących budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przewidywanych do przekazania Spółce budowli, a wniesienie aportem do Spółki urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych jest dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów usług.

Biorąc zatem pod uwagę opis zdarzenia przedstawiony we wniosku, jak również powołane przepisy, należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych budowli będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Uwzględniając powyższe, w przedmiotowej sprawie, kiedy dostawa budowli, których dotyczy wniosek, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, czynność wniesienia aportu powinna być udokumentowana przez wnoszącego aport (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług) fakturą VAT wystawioną na Spółkę z wykazanym zwolnieniem od podatku oraz datą sprzedaży ustaloną na sierpień 2009 r., tj. dzień wydania towaru równoznaczny z dniem przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie badał kwestii prawidłowości dokonanej przez urząd miejski rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl