ITPP1/443-846/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-846/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, w której Samorząd ma ponad 97% akcji jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podlega rygorom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze statutem, misją Spółki jest działanie na rzecz harmonijnego rozwoju, pomaganie przedsiębiorcom i samorządom lokalnym, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć gospodarczych o znaczeniu regionalnym. Spółka realizuje te zadania w różny sposób. Jednym z nich jest realizacja w przyszłości projektu "B" - skoordynowany system wsparcia przedsiębiorczości". System ten to narzędzie koordynujące i wzmacniające efektywność działań wszystkich podmiotów gospodarczych wspierających przedsiębiorczość na terenie województwa. Projekt "B" ma się przyczynić do wzrostu liczby przedsiębiorców korzystających z usług doradczych, powiązania potrzeb usługobiorców w zakresie usług doradczych z ceną i jakością ich realizacji przez usługodawców. Podstawą funkcjonowania systemu będą:

1.

działania inicjujące współpracę usługodawców prowadzące do zawiązania ich sieci,

2.

obsługa systemu dopłat do wysokiej jakości specjalistycznych usług doradczych świadczonych przez współpracujących ze sobą usługodawców na rzecz przedsiębiorców zaliczonych do sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa),

3.

rzeczywiste wpłaty 50% kwoty netto dla usługodawców za wykonanie usług na rzecz usługodawców.

Realizacja idei projektu "B" na terenie województwa pomorskiego będzie możliwa dzięki koncentracji aktywności na dwóch najistotniejszych działaniach, tj. działanie 1: zainicjowanie współpracy między pomorskimi IOB, przyczynienie się do powstania sieci IOB w celu wymiany doświadczeń i podniesienia jakości świadczonych SUD i działanie 2: dofinansowanie SUD świadczonych przez IOB na rzecz przedsiębiorców w projekcie Broker poprzez utworzony system dopłat. Ma ono działać zgodnie z procesami: przystąpienie do projektu (IOB i przedsiębiorca) - proces aplikowania - proces rejestracji i oceny formalnej - ocena celowości SUD - podpisanie umowy trójstronnej (między Spółką i IOB świadczącą SUD i przedsiębiorcą, na rzecz którego SUD jest świadczona) - przekazanie brokerowi i przedsiębiorcy efektów wykonanej SUD (raport, opracowanie itp.) - ocena jakości usługi - akceptacja lub odrzucenie - płatność 50% ceny netto i VAT za SUD przez przedsiębiorcę na rzecz IOB oraz zapłata 50% ceny netto usługi przez "B" na rzecz IOB. Celowość SUD będzie oceniana przez ekspertów wewnętrznych (EW), zaś jakość przez niezależnych ekspertów zewnętrznych (EZ). Czas realizacji to okres od IV kwartału 2007 r. do końca 2011 r. Okres od IV kwartału 2007 r. do 10 października 2008 r. to okres pracy zespołu roboczego, który opracował koncepcję i założenia projektu "B". Spółka wskazała, iż beneficjentami tego systemu będzie trzech uczestników:

1.

usługodawca jako beneficjent końcowy za wykonaną usługę otrzyma zapłatę od usługobiorcy i Spółki w ramach projektu "B".

2.

usługobiorca (przedsiębiorca zaliczony do sektora MŚP) jako beneficjent ostateczny otrzyma usługę, za którą zapłaci tylko 50% ceny netto plus podatek od towarów i usług.

3.

Spółka jako beneficjent otrzyma zwrot wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację wszystkich czynności związanych z obsługą systemu dopłat oraz z powstaniem i utrzymaniem sieci usługodawców.

Pomiędzy trzema uczestnikami systemu zostanie zawarta trójstronna umowa, która określi wszystkie prawa i obowiązki stron, zabezpieczając prawidłowość wypłaty pieniędzy publicznych. Źródłem finansowania całego systemu ma być dotacja otrzymana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (75% wydatków) oraz dotacja celowa z budżetu samorządu terytorialnego (25% wydatków). W oparciu o prawidłowo udokumentowane wydatki, Spółka otrzyma dotację w postaci refundacji wyłącznie wydatków kwalifikowanych. Część wydatków, która zostanie poniesiona, ale będzie niekwalifikowana w ramach ww. dotacji zostanie pokryta z własnych środków pieniężnych. Planowane jest następujące rozwiązanie systemu dopłat. Usługodawca wystawia fakturę VAT na usługobiorcę. Usługobiorca w swoich księgach rachunkowych rejestruje 100% ceny netto usługi jako koszt podatkowy i zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług korzysta lub nie z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Usługobiorca płaci za wykonaną usługę 50% ceny netto plus podatek. Spółka, po akceptacji jakości usługi przez eksperta, płaci usługodawcy kwotę stanowiącą 50% ceny netto usługi z wydzielonego rachunku bankowego, na którym są przechowywane pieniądze na dopłaty. W dniu obciążenia rachunku bankowego, Spółka zawiadamia odbiorcę usługi o tym fakcie. Dzień, w którym Spółka zapłaci 50% ceny netto na konto usługodawcy jest dniem otrzymania nieodpłatnego świadczenia finansowanego ze środków międzynarodowych instytucji finansowych i jednostek samorządu terytorialnego. Usługodawca w swoich księgach rachunkowych zarejestruje w ciągu 7 dni od wykonania usługi sprzedaż w 100% ceny netto, ujmuje należny podatek od towarów i usług do zapłaty, dolicza do swoich przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym. Otrzymuje zapłatę od usługobiorcy w części 50% ceny netto plus podatek od towarów i usług. W przypadku, gdy ocena jakości będzie negatywna, to Spółka nie zapłaci usługodawcy (podstawą odmowy będą właściwe przepisy z umowy trójstronnej). Zobowiązanym do uregulowania tej kwoty będzie usługobiorca. W oparciu o wieloletnie doświadczenie Spółki jako Regionalnej Instytucji Finansującej oraz podmiotu realizującego własne projekty finansowane z różnych źródeł (w tym z dotacji unijnych), planuje się wykonywanie następujących czynności związanych z realizacją projektu "B.":

1.

rejestracja w systemie usługodawcy i usługobiorcy

,

2.

obsługa procesu aplikowania do systemu

,

3.

ocena formalna wniosku aplikacyjnego

,

4.

ocena celowości wykonania przez IOB usługi na rzecz przedsiębiorcy przez ekspertów wewnętrznych

,

5.

zawarcie umowy trójstronnej między IOB, Przedsiębiorcą i IOB

,

6.

otrzymanie 1 egzemplarza efektów wykonanej SUD i ocena jakości wykonanej usługi przez ekspertów zewnętrznych

,

7.

obsługa procesu wypłaty kwoty dofinansowania stanowiącej 50% ceny netto każdej SUD na rzecz IOB

,

8.

sprawozdawczość i monitorowanie postępów projektu

,

9.

archiwizacja dokumentów przez okres 10 lat od daty zakończenia projektu

,

10.

informacja i promocja projektu

,

11.

budowa i utrzymywanie w ogólnodostępnym systemie otwartej bazy IOB zawierającej dane teleadresowe, zakres świadczonych usług, ilość wykonanych usług na rzecz przedsiębiorców w ramach projektu

.

Z kolei w piśmie z dnia 7 listopada 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, iż zakupy sfinansowane z dotacji to koszty bezpośrednie poniesione w celu realizacji projektu, do których zalicza się wszystkie koszty:

1.

związane z promocją projektu zgodną z przepisami unijnymi:

* ogłoszenia w mediach

,

* tablice, banery reklamowe,

2.

inicjujące współpracę firm doradczych w celu powstania sieci IOB wraz z kosztami utrzymania tej sieci:

* wynajem sal na spotkania i konferencje

,

* catering

,

* ogłoszenia w mediach,

3.

związane z obsługą systemu dopłat do usług doradczych:

* usługi ekspertów

,

* koszty monitoringu i ewaluacji systemu.

Pozostałe koszty określane jako koszty ogólne to:

1.

koszty utrzymania biur, w których pracują osoby realizujące projekt "B" (media, sprzątanie, ochrona, czynsz najmu itp.),

2.

zakup materiałów biurowych,

3.

zakup sprzętu i środków trwałych, oprogramowania komputerowego wraz z kosztami ich eksploatacji,

4.

podróże służbowe.

Wnioskodawca wskazał także, iż ponoszone koszty nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Ponadto wyjaśnił, iż projekt "B." - skoordynowany system wsparcia przedsiębiorczości" będzie realizowany w ramach Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego: 1. Rozwój i innowacje MŚP Działanie w ramach Osi Priorytetowej 1, 1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości. Wskazał także, iż projekt ten ma być sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków publicznych, tj. dotacji celowej z Samorządu Terytorialnego. Wnioskodawca wyjaśnił również znaczenie użytych we wniosku skrótów. I tak: SUD oznacza specjalistyczną usługę doradczą, IOB - Instytucję Otoczenia Biznesu, EW eksperta wewnętrznego (pracownik Spółki) natomiast EZ - niezależnego eksperta zewnętrznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczony podatek od towarów i usług przy zakupach sfinansowanych z dotacji nie podlega odliczeniu od należnego podatku i w związku z tym wydatki refundowane są w kwotach brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy naliczony podatek od towarów i usług przy zakupach sfinansowanych z dotacji nie podlega odliczeniu od podatku należnego. Przedstawiając swoje wydatki do rozliczenia w dotacjach finansowanych z EFRR oraz z dotacji z budżetu samorządu terytorialnego Spółka uznaje kwoty brutto jako wydatki kwalifikowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji natomiast braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku, jak również piśmie stanowiącym jego uzupełnienie opisu zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji wynika, że Spółka zamierza zrealizować projekt pod nazwą "B." - skoordynowany system wsparcia przedsiębiorczości". Z uwagi na to, iż projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl