ITPP1/443-845/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-845/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane 6 stycznia 2006 r. Działa ono na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 7 marca 2007 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 427), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz statutu. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności:

1.

stymulowanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,

2.

promocja obszarów wiejskich,

3.

wspieranie, opracowywanie i wdrażanie programów rozwoju, restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa finansowanych przez instytucje rządowe i samorządowe oraz struktury Unii Europejskiej,

4.

działalność edukacyjna i informacyjna w zakresie możliwości korzystania i wdrażania programów rozwoju, restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa,

5.

mobilizacja społeczności lokalnej do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich,

6.

upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności obszarów wiejskich,

7.

rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości,

8.

działalność edukacyjna, informacyjna i szkoleniowa mająca na celu poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym oraz krajowym,

9.

podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

10.

wspieranie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnej,

11.

wspieranie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

12.

wspieranie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy miedzy społeczeństwami,

13.

opracowanie i realizacja lokalnej strategii rozwoju,

14.

propagowanie i podejmowanie działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska,

15.

podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu,

16.

prowadzenie innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działalności stowarzyszenia,

17.

stwarzanie warunków dla powstawania nowych produktów i atrakcji turystycznych,

18.

organizacja szkoleń i konferencji,

19.

promocja i rozwój turystyki wiejskiej,

20.

monitorowanie procesów i zjawisk dotyczących turystyki na obszarze ziemi M.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

* wdrażanie projektów finansowych z funduszy pomocowych UE oraz innych źródeł zewnętrznych,

* przeprowadzanie badań, ekspertyz i analiz mających na celu poznanie potencjału i zasobów środowiska i gospodarki regionu dla celów opracowywania strategii rozwoju regionu,

* organizowanie spotkań grup dyskusyjnych mających na celu informowanie mieszkańców o możliwych drogach rozwoju gospodarczego regionu,

* zachęcanie społeczności lokalnej do aktywnego uczestnictwa w spotkaniach informacyjnych i dyskusyjnych,

* współprace i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym,

* promocje i informacje dotyczące założeń i sposobu realizacji strategii rozwoju obszarów wiejskich,

* prowadzenie doradztwa związanego z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju,

* organizacja imprez promujących region, jego produkty, usługi, kulturę, sztukę itp.,

* prowadzenie działalności promocyjnej regionu (np. wydawanie broszur, folderów, plakatów reklamowych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i publikowanie innych materiałów reklamowych),

* prowadzenie szkoleń i doskonalenie kadr,

* prowadzenie innych działań przewidzianych dla Lokalnej Grupy Działania określonych w prawie polskim i prawie Unii Europejskiej.

Wskazane działania Stowarzyszenie prowadzi od momentu rejestracji. Obecnie przystępuje do wdrażania, zgodnie z wytycznymi Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Lokalnej Strategii Rozwoju opracowanej dla terenów objętych jego obszarem działania. We wrześniu bieżącego roku do Urzędu Marszałkowskiego złożony został wniosek na finansowanie funkcjonowania Stowarzyszenia w 2009 r. i 2010 r. Ze środków tych utrzymywane będzie biuro (opłaty za media, czynsz, artykuły biurowe) wypłacane będą wynagrodzenia dla pracowników biura. Ponadto realizowane będą szkolenia, wydawane materiały szkoleniowe i edukacyjne dla potencjalnych beneficjentów funduszy unijnych, organizowane akcje i imprezy aktywizujące społeczność lokalną. Działania wskazane powyżej nie będą generowały po stronie Stowarzyszenia żadnego przychodu. Każdy przejaw aktywności Stowarzyszenia z założenia musi być dla jego odbiorcy nieodpłatny i nie przynosić zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując wyłącznie swoje zadania statutowe na rzecz społeczności lokalnej z założeniem, że wszystkie dostarczane beneficjentom materiały i świadczone usługi będą nieodpłatnie, będzie mogło teraz bądź w przyszłości odzyskać podatek od towarów i usług zawarty w cenach nabywanych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność statutowa Stowarzyszenia nie mieści się w katalogu czynności wymienionym w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, iż nie są wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych zakupach co potwierdza treść art. 86 ustawy o VAT.

Ponadto w pozycji 10 załącznika numer 4 do ustawy wskazano jako zwolnione od podatku usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Mając na uwadze powyższe Stowarzyszenie realizując wyłącznie swoje zadania statutowe na rzecz społeczności lokalnej z założeniem, że wszystkie dostarczane beneficjentom materiały i świadczone usługi będą nieodpłatnie, nie będzie mogło teraz bądź w przyszłości odzyskać podatku od towarów i usług zawartego w nabywanych towarach i usługach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 omawianej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

A zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie przystępuje do wdrażania, zgodnie z wytycznymi Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Lokalnej Strategii Rozwoju, opracowanej dla terenów objętych jego obszarem działania. We wrześniu bieżącego roku do Urzędu Marszałkowskiego złożony został wniosek na finansowanie funkcjonowania Stowarzyszenia w 2009 r. i 2010 r. Ze środków tych utrzymywane będzie biuro (opłaty za media, czynsz, artykuły biurowe) wypłacane będą wynagrodzenia dla pracowników biura, organizowane będą szkolenia, wydawane materiały szkoleniowe i edukacyjne dla potencjalnych beneficjentów funduszy unijnych, organizowane akcje i imprezy aktywizujące społeczność lokalną. Działania wskazane będą świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej działalności statutowej i nie będą związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowywaniu podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż dokonane zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl