ITPP1/443-842b/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-842b/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w celu zapewnienia pracownikom dojazdu do miejsca pracy, zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej, zgodnie z którą "P" świadczy przewozy na rzecz pracowników Spółki według ustalonego rozkładu jazdy autobusów "P". Spółka dokonuje rozliczeń z "P" na podstawie otrzymywanych faktur za usługę przewozu oraz nabywane karty przejazdu (bilety). Na podstawie postanowień umowy społecznej, pracownicy Spółki ponoszą częściową odpłatność z tytułu korzystania z przewozów. Rozliczenie z pracownikami następuje na podstawie zbiorczego dokumentu sporządzanego przez Spółkę na koniec każdego miesiąca, który jest podstawą do potrącenia uzgodnionych kwot z miesięcznych wynagrodzeń pracowników. Spółka ewidencjonuje obrót generowany w związku z otrzymywaniem częściowej odpłatności od pracowników za organizowane przewozy za pomocą kas fiskalnych. Również w podobny sposób za pomocą kasy fiskalnej Spółka obciąża pracowników za usługi telekomunikacyjne. Pracownicy ponoszą odpłatność za prywatne rozmowy telefoniczne. Rozliczenie następuje na podstawie faktur VAT wystawianych na koniec miesiąca. Faktury te są podstawą potrąceń z miesięcznych wynagrodzeń pracowników.

W praktyce Spółka zakupuje również innego rodzaju usługi na rzecz pracowników i następnie obciąża ich za nie kosztami w całości lub części. Przykładowo są to usługi w zakresie kultury (bilety do teatru i kina), rekreacyjne (karnety na basen). Spółka prowadzi także wypożyczalnię sprzętu sportowego dla swoich pracowników. Mając na uwadze zwolnienie przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, Spółka nie ewidencjonowała dotąd rozliczeń z pracownikami z tytułu pozostałych świadczeń za pomocą kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nowym brzmieniem poz. 34 załącznika do rozporządzenia, po stronie Spółki od 1 lipca 2008 r. powstał obowiązek ewidencjonowania pozostałych świadczeń nabywanych na rzecz jej pracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brzmienie poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 2008 r., zgodnie z którym zwolnienie z obowiązku rejestracji za pomocą kas rejestrujących obrotów z tytułu świadczeń wykonywanych na rzecz pracowników nie dotyczy podatników, którzy przed 1 lipca 2008 r. rozpoczęli ewidencjonowanie usług świadczonych na rzecz swoich pracowników, Spółka ma nadal prawo do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pozostałych świadczeń wykonywanych na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 2008 r., w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r. dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Zgodnie natomiast z punktem 2 objaśnień do załącznika do omawianego rozporządzenia, zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Zestawienie powyższych przepisów budzi wątpliwości interpretacyjne co do kwestii, czy ewidencjonowanie przez podatnika świadczeń wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 2008 r. wykonywanych na rzecz pracowników przed 1 lipca 2008 r., skutkuje powstaniem obowiązku ewidencyjnego od tej daty w stosunku do wszystkich innych świadczeń wykonywanych przez niego na rzecz pracowników, nie objętych jednakże wyłączeniem wskazanym w § 4 powołanego rozporządzenia.

Zdaniem Spółki, wspomniany przepis należy interpretować oddzielnie dla każdego rodzaju usług świadczonych przez podatnika na rzecz jego pracowników. Przykładowo, jeżeli podatnik świadczy odpłatnie na rzecz pracowników usługi w zakresie kultury i transportowe, przy czym rozpoczął ewidencję za pomocą kas rejestrujących przed 1 lipca 2008 r. jedynie w stosunku do usług transportowych, to zgodnie z brzmieniem przytoczonych powyżej przepisów, od 1 lipca 2008 r. powinien kontynuować ewidencję jedynie usług transportowych, natomiast w dalszym ciągu będzie zwolniony z obowiązku ewidencji usług w zakresie kultury.

W kontekście stanu faktycznego zaprezentowanego przez Spółkę oznaczałoby to, że rozpoczęcie przez Spółkę ewidencji świadczeń w postaci przewozów przed 1 lipca 2008 r. nie wpływa na obowiązki ewidencyjne Spółki w odniesieniu do pozostałych świadczeń wykonywanych na rzecz pracowników po tej dacie. Tym samym, Spółka również po dniu 1 lipca 2008 r. jest uprawniona do zwolnienia z ewidencjonowania pozostałych świadczeń dla pracowników.

Dodatkowo, Spółka podkreśla, iż obowiązek ewidencjonowania wykonywanych przez nią świadczeń w formie przewozów, wynikający z § 4 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 2008 r., ma charakter przedmiotowy i dotyczy określonych kategorii świadczeń, które zostały przez ustawodawcę wyraźnie wskazane. Z uwagi na konstrukcję omawianych regulacji, przepis ten jako stanowiący wyjątek od reguły nakazującej zwolnienie świadczeń dla pracowników z ewidencji za pomocą kas rejestrujących, powinien być interpretowany ściśle. Przyjęcie natomiast, że fakt, iż Spółka świadczy na rzecz pracowników przewozy niepodlegające zwolnieniu z ewidencji za pomocą kas fiskalnych, miałoby skutkować obowiązkiem ewidencjonowania również pozostałych świadczeń na rzecz pracowników, stanowi zdaniem Spółki rozszerzającą interpretację omawianych regulacji.

Spółka zauważa, iż jej stanowisko jest zbieżne z poglądami wyrażonymi przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 11 października 2006 r. nr 1471/NTR1/443-305/06/Kr oraz Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 17 listopada 2006 r. nr ZP/443-207/06.

Pomimo, iż, jak wskazuje Wnioskodawca, przytoczone postanowienia dotyczą odmiennego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w 2006 r., niemniej z uwagi na identyczną konstrukcję omawianych przepisów znajdują zdaniem Spółki zastosowanie w odniesieniu jej sytuacji.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest uznanie, że pomimo, iż zapewnia swoim pracownikom przewozy, które podlegają obligatoryjnie ewidencji za pomocą kas rejestrujących, jest nadal uprawniony do stosowania zwolnienia z tego obowiązku w odniesieniu do innych rodzajów świadczeń nie wymienionych w § 4 obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. pozostałych świadczeń. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących w zakresie pozostałych świadczeń wykonywanych na rzecz pracowników po dniu 1 lipca 2008 r., o ile nie są to usługi wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia oraz nie były ewidencjonowane przed dniem 1 lipca 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Nadmienić należy, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 34 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2). Jednocześnie w objaśnieniach do załącznika przy oznaczeniu 2) ustawodawca wskazał, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Objaśnienie to dotyczy wszystkich czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Na podstawie § 2 pkt 2 cytowanego powyżej rozporządzenia, do dnia 31 października 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, w sytuacjach określonych w § 4 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie stosuje się, między innymi, przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż stosownie do treści powołanego wyżej § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, Spółka przed dniem 1 lipca 2008 r. dokonywała (i nadal dokonuje) odpłatnego świadczenia usług przewozu na rzecz pracowników, ewidencjonując tą sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Ponadto, Spółka dokonuje zakupu również innego rodzaju usług na rzecz pracowników, a następnie obciąża ich za nie kosztami w całości lub części.

Zgodnie z obowiązującym do 30 czerwca 2008 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, Spółka mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pozostałej (nie wymienionej w § 4 rozporządzenia), dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, na podstawie § 2 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia tego rozporządzenia.

Jednakże, stosownie do powołanych zapisów obowiązującego od dnia 1 lipca 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r., ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących przy dostawie towarów i świadczeniu usług na rzecz swoich pracowników, nie mogą korzystać m.in. podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed 1 lipca 2008 r.

Reasumując, odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że stosownie do treści § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej również w stosunku do pozostałej - nie wymienionej w § 4 rozporządzenia - dostawy towarów i świadczeniu usług na rzecz swoich pracowników począwszy od dnia 1 listopada 2008 r.

Końcowo nadmienia się, że przywołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 11 października 2006 r. nr 1471/NTR1/443-305/06/Kr oraz Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 17 listopada 2006 r. nr ZP/443 - 207/06 dotyczą indywidualnych spraw podatników, przedstawionych w innych stanach faktycznych, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl