ITPP1/443-840b/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-840b/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w trybie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie korekty podatku należnego w trybie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Kontrahenci Spółki nie opłacają w całości faktur VAT dokumentujących sprzedaż usług budowlanych.

W związku z powyższym Spółka chciałby skorzystać z uprawnień do korekt podatku należnego z tytułu nieopłaconych częściowo wierzytelności. Usługi budowlane wykonywane przez Spółkę opodatkowane są w większości przypadków stawką podatku w wysokości 7%, czasami w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak, dokonując korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług w trybie art. 89a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka zobowiązana jest określić kwotę podatku należnego przy częściowej zapłacie przez kontrahenta wierzytelności z tytułu wykonanych usług budowlanych na terenie kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 89a ust. 2 pkt 1-6 ustawy o podatku od towarów i usług, przy częściowej zapłacie wierzytelności, podatek należny do zwrotu, który zostanie zadeklarowany w korekcie deklaracji dla podatku VAT - przy założeniu, że sprzedana usługa budowlana była opodatkowana stawką podatku 7% - powinien zostać ustalony w następujący sposób: kwota nieopłaconej wierzytelności x 7: 107 = podatek należny, w przypadku natomiast, gdy usługa była opodatkowana stawką podatku w wysokości 22%, według wzoru: kwota nieopłaconej wierzytelności x 22: 122 = podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Stosownie do treści art. 89a ust. 1a ww. ustawy, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Z kolei, w myśl ust. 2 powyżej przytoczonego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;

4.

wierzytelności nie zostały zbyte;

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 89a ust. 3 omawianej ustawy, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy, w przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Na podstawie art. 89 ust. 5 ww. ustawy, podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 6 ustawy, podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż pierwszym etapem skorzystania z ulgi na złe długi przez podatnika - sprzedawcę jest zawiadomienie podatnika - dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej, wraz z ewentualnym poinformowaniem o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi. Doręczenie tego zawiadomienia dłużnikowi powoduje rozpoczęcie 14-dniowego okresu oczekiwania. Jest to czas dla podatnika - dłużnika na ewentualne uregulowania należności, o odpisaniu której w wierzytelności nieściągalnej zawiadomił podatnik - nabywca.

Do zawiadomienia, o którym mowa, przepis art. 89b ust. 5 ustawy, nakazuje stosować przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach, które to przepisy wyznaczają bieg 14-dniowego terminu, o którym mowa wyżej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na okoliczność, iż kontrahenci nie opłacają w całości faktur VAT, dokumentujących sprzedaż świadczonych przez Spółkę usług budowlanych, wykazuje wolę skorzystania z uprawnień do korekt podatku należnego z tytułu nieopłaconych częściowo wierzytelności. Usługi budowlane wykonywane przez Spółkę opodatkowane są w większości przypadków stawką podatku w wysokości 7%, czasami w wysokości 22%.

Konkludując, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie zostaną spełnione względem przedmiotowych wierzytelności warunki opisane w normie art. 89a ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to przy założeniu, że spełniony został warunek wskazany w normie art. 89a ust. 3 ustawy, Spółka może, korzystając z ulgi za złe długi, w odniesieniu do częściowo nieopłaconych wierzytelności, dokonać korekty podatku należnego, w ten sposób że kwota korygowanego podatku należnego określona zostanie w sposób wskazany we wniosku. Tym samym, zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia kwoty korygowanego podatku jest prawidłowy.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie nie była kwestia zasadności dokonania korekty deklaracji podatku od towarów i usług w trybie art. 89a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem nie było to przedmiotem zapytania ze strony Spółki, dlatego też interpretacji udzielono przy powyższym założeniu, że warunki uprawniające do skorzystania z ulgi za złe długi, o których mowa w ww. przepisie, zostały spełnione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl