ITPP1/443-837/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-837/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.), uzupełnionym pismem w dniu 27 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z Programu Kapitał Ludzki w ramach priorytetu V i VII - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z Programu Kapitał Ludzki w ramach priorytetu V i VII.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dotację ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Programu Kapitał Ludzki, Priorytet VII - Promocja Integracji Społecznej, Poddziałanie 7.2.1- Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym - umowa podpisana w dniu 17 października 2008 r. oraz w ramach priorytetu V Dobre Rządzenie, Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora, Poddziałanie 5.4.2 Rozwój dialogu obywatelskiego - umowa zawarta 25 lutego 2009 r.

Celem Projektu Integracji Społecznej, realizowanego przez Stowarzyszenie w ramach Priorytetu VII jest aktywizacja zawodowa i reintegracja społeczna osób długotrwale bezrobotnych, wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym, zamieszkujących obszar powiatu starogardzkiego. Zamierzenie jest realizowane poprzez organizację szkoleń i adaptację pomieszczeń, w których odbywają się te szkolenia. Zajęcia dla uczestników są nieodpłatne.

Natomiast projekt "Rozwój sieci organizacji zajmujących się informacją młodzieżową", który realizowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ma na celu rozwój sieci informacyjnej. Beneficjentami projektu są konsultanci punktów informacyjnych (pracownicy organizacji pozarządowych oraz wolontariusze). Działania podejmowane w ramach projektu to: adaptacja pomieszczeń, organizacja szkoleń i staży dla uczestników projektu, budowa platformy wymiany informacji w intranecie oraz baz danych (zawierających informacje m.in. o programach grantowych, wystawach, konkursach i szkoleniach itp.), tworzenie biuletynu, zawierającego aktualności z powiatów oraz prezentacje organizacji młodzieżowych. Beneficjenci projektu nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem. Czynności wykonywane przy realizacji obu projektów są nieopodatkowane podatkiem VAT. Pierwsze wydatki zostały poniesione we wrześniu 2008 r. i dotyczyły realizacji ww. projektów w zakresie adaptacji pomieszczeń, prowadzenia szkoleń i spotkań, zakupu wyposażenia, leasingu samochodu osobowego itd.

W zawartych umowach podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. W umowach tych jako źródło finansowania określony jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będącego "bezzwrotną" pomocą Unii Europejskiej. W umowie brak jest zapisów wskazujących, że środki spełniają zapisy § 8 ust. 3 lub 4, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Ponoszone w ramach projektu wydatki w 100% finansowane są ze środków pochodzących z dotacji uzyskanej w ramach powyższego działania. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i w trakcie realizacji projektów dokonywało "odliczeń podatku VAT od niektórych poniesionych kosztów". Pracownicy Urzędu Skarbowego uzależnili możliwość odliczenia podatku od otrzymania zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, potwierdzającego, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1, pochodzących z dotacji uzyskanej w ramach ww. działania. Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem o interpretacje indywidualną, ponieważ, w jego ocenie, uzyskanie zwrotu podatku VAT nie jest uzależnione od wydania takiego zaświadczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przypadku przysługuje mu prawo do uzyskania zwrotu zapłaconego podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stowarzyszenie opierając swoje stanowisko o treść § 24 ust. 2, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 - uważa, iż przysługuje mu zwrot podatku, a do uzyskania tego zwrotu nie jest konieczne, aby środki pochodziły z pomocy bezzwrotnej zdefiniowanej w § 8 ust. 3 i 4 i nie wymagane jest zaświadczenie, które dotyczy jedynie sytuacji określonej w § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady oraz tryb dokonywania zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w rozdziale 10, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl postanowień § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA),

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także, w oparciu o treść § 8 ust. 4 powołanego rozporządzenia, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

* z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Wskazać należy, iż zgodnie z § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1.

o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

2.

które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki (§ 23 ust. 2).

Ponadto, przepis § 22 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 23 ust. 3 rozporządzenia).

W oparciu o § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

1.

złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;

2.

prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;

3.

w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;

4.

posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4;

5.

posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl § 24 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków, niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisu § 24 ust. 2 nie należy interpretować w oderwaniu od treści przepisu § 24 ust. 1, w którym określone zostały niezbędne warunki, aby podatnikowi dokonującemu nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 - przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego.

Analogiczne uregulowania dotyczące zasad i trybu dokonywania zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w § 6 ust. 3 i 4, § 23, 24 i 25, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

A zatem należy zauważyć, iż zarówno wskazane przepisy rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. jak i obowiązującego uprzednio rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego jedynie zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (bądź odpowiednio w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Aktywizacja zawodowa i społeczna osób długotrwale bezrobotnych, wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym - Stowarzyszenie zawarło w dniu 17 października 2008 r. umowę na realizację projektu "Centrum Integracji Społecznej (CIS)" oraz w ramach priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - w dniu 25 lutego 2009 r. zawarło umowę na realizację projektu "Rozwój sieci organizacji zajmujących się informacją młodzieżową".

Wydatki związane z realizacją projektów, w ramach tego działania, w 100% finansowane są ze środków pochodzących z uzyskanej dotacji. Realizowany program finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będących pomocą Unii Europejskiej. Stowarzyszenie wskazało, iż w zawartych umowach podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Wskazano również, iż w umowach tych jako źródło finansowania określony jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W umowie brak jest zapisów wskazujących, że środki spełniają zapisy § 8 ust. 3 lub 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan fatyczny i powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro przyznane Stowarzyszeniu środki na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (priorytet V i VII), nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, Stowarzyszenie nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl