ITPP1/443-835/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-835/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania środka trwałego, pozostałego na dzień likwidacji działalności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania środka trwałego, pozostałego na dzień likwidacji działalności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych w grudniu 2007 r. "zawiesił" działalność, składając następnie druk VAT-Z, w którym określił datę 31 grudnia 2007 r. jako dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z ewidencji działalności gospodarczej wykreślił się Pan z datą 7 stycznia 2008 r. Ponadto wskazano, iż do prowadzonej działalności zakupiono samochód Mercedes Benz Vito objęty ewidencją środków trwałych i dokonano odliczenia podatku VAT związanego z jego zakupem. Urząd Skarbowy wezwał Pana do złożenia remanentu likwidacyjnego - spisu z natury w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W oparciu o art. 14 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług sporządził Pan spis z natury z datą 7 stycznia 2008 r., dokonując wyceny na podstawie art. 29 ust. 10 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., czyli zastosował cenę nabycia "z momentu dostawy". Jako przykład podał Pan: samochód zakupiony w 2006 r. za cenę 8.277,05 zł (VAT odliczono), spis z natury wyceniono na kwotę netto 5000 zł - VAT należny 1100 zł, który wykazano w deklaracji VAT -7 za styczeń 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo stosując wyżej wymienione przepisy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, przedstawiony we wniosku tok rozumowania jest poprawny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy o VAT przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury w terminie 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu - art. 14 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 14 ust. 8 ww. ustawy jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

W myśl art. 29 ust. 10 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. w przypadku dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów, natomiast zgodnie z brzmieniem tego przepisu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 31 grudnia 2007 r. zakończył działalność gospodarczą, z tytułu której opłacał podatek od towarów i usług. Na dzień likwidacji działalności Wnioskodawca posiadał środek trwały w postaci samochodu Mercedes Benz Vito, od którego (w 2006 r.) odliczył podatek VAT naliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Po wezwaniu organu podatkowego do złożenia remanentu likwidacyjnego, przedmiotowy samochód został ujęty w spisie z natury sporządzonym z datą 7 stycznia 2008 r. (dzień wykreślenia z ewidencji działalności) i opodatkowany według ceny nabycia z momentu dostawy.

Mając na uwadze definicję towarów zawartą w ustawie o VAT, która nie dzieli towarów na te które zostały nabyte lub wytworzone z zamiarem ich dalszej odsprzedaży ani na te które zostały nabyte lub wytworzone bez tego zamiaru, należy stwierdzić, iż w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności opodatkowanych, opodatkowaniu podlegają zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż jeżeli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia środka trwałego, który na dzień likwidacji działalności gospodarczej znajdował się na stanie firmy Wnioskodawcy, to był on zobowiązany do wykazania przedmiotowego środka trwałego w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym był zobowiązany do jego opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca był obowiązany sporządzić spis z natury w terminie 14 dni, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, co zostało w niniejszym przypadku spełnione.

Spis z natury, o ustalonej wartości i kwocie podatku należnego, należy jednak sporządzić na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, tj. na dzień 31 grudnia 2007 r., tym samym przy określeniu podstawy opodatkowania towaru podlegającego temu spisowi należy uwzględnić cenę nabycia przedmiotowego samochodu, stosując przepisy art. 29 ust. 10 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r., a zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl