ITPP1/443-834/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-834/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "...."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie realizuje zadanie pn. ".......". Celem zadania jest poprawa jakości życia mieszkańców obszaru LGD. poprzez podniesienie świadomości oraz zwiększenie wiedzy i umiejętności działania w stanach zagrożenia zdrowia i życia. Zadanie polega na przeprowadzeniu cyklu warsztatów dla mieszkańców obszaru LGD z udzielania pierwszej pomocy. Uczestnicy warsztatów to osoby dorosłe, w tym aktywne zawodowe, łącznie 30 osób. Warsztaty prowadzone przez wykwalifikowanego ratownika medycznego, posiadającego doświadczenie w prowadzeniu tego typu szkoleń.

Na realizację zadania Stowarzyszenie otrzymało dotację w kwocie.... zł ze środków EFRROW zgodnie z umową przyznania pomocy nr...... w ramach działania 413 "............" z zakresu działania małe projekty, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartą w dniu....... 2013 r.

Planowane koszty całego zadania to........ zł, na którą składają się:

* wynagrodzenie dla prowadzącego warsztaty -.....zł, płatność na podstawie rachunku;

* ciepły posiłek dla uczestników warsztatów -......, płatność na podstawie faktury VAT;

* wydruk plakatów -....., płatność na podstawie rachunku,

* praca członków Stowarzyszenia świadczona nieodpłatnie na rzecz projektu, wyceniona na kwotę...... zł.

Różnica pomiędzy kosztem całego zadania i przyznanym dofinansowaniem zostanie pokryta ze środków własnych Stowarzyszenia i pracy świadczonej nieodpłatnie przez jego członków.

Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi żadnej sprzedaży i nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych.

Zakupy towarów i usług w ramach zadania nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W wyniku realizacji zadania Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów z wyjątkiem pomocy finansowej ze środków Unii Europejskiej. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją zadania nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy dotowany realizując operację nie może odzyskać poniesionego kosztu VAT, może ubiegać się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych operacji. W takim przypadku obowiązkowym załącznikiem do wniosku o płatność, rozliczającego przyznaną pomoc finansową jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "........", współfinansowanego ze środków EFRROW w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu działania małe projekty, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania "........", współfinansowanego ze środków EFRROW w ramach działania 413 "........" z zakresu działania małe projekty, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "........", współfinansowanego ze środków EFRROW w ramach działania 413 "........." z zakresu działania małe projekty, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tego projektu zostaną przeprowadzone warsztaty dla mieszkańców obszaru LGD z udzielania pierwszej pomocy. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi w ramach zadania nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi - jak wynika z wniosku - nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl