ITPP1/443-831b/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-831b/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą: "N." i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem prowadzonej działalności jest handel art. do produkcji rolnej - nawozy, środki ochrony roślin, zboża i usługi rolnicze. Ponadto, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi Pan Indywidualne Gospodarstwo Rolne - uprawy rolne bez działów specjalnych.

Indywidualne Gospodarstwo Polne kupuje na podstawie faktury VAT od firmy "N." nawozy, środki ochrony roślin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od powyższych faktur na zakup nawozów, środków ochrony roślin Indywidualne Gospodarstwo Rolne ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Indywidualne Gospodarstwo Rolne nie może odliczyć w deklaracji VAT podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu VAT z firmy "N.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do zapisu art. 6 pkt 2, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z art. 7 ust. 2 wynika natomiast, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z kolei ust. 3 tego artykułu stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Jak wynika z zapisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż zaś, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie handlu art. do produkcji rolnej (nawozy, środki ochrony roślin, zboża) a także usług rolniczych. Ponadto, w ramach działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, prowadzi Pan indywidualne gospodarstwo rolne. Ze złożonego wniosku wynika również, iż zamierza Pan dla celów prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego "kupować" od swojej firmy handlowej, nawozy i środki ochrony roślin, dokumentując te czynności fakturami VAT.

Odnosząc się do przedstawionego zagadnienia należy przede wszystkim mieć na uwadze definicję dostawy towarów określoną w cytowanym art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tą definicją przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując ten przepis należy wskazać, że czynność przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, wynikająca z wydania towaru nabywcy, niesie za sobą powstanie obowiązku podatkowego z tytułu tej czynności. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą przez nabywcę, a nie tylko rozporządzania nią w sensie prawnym. Zatem z celowościowej wykładni przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że aby doszło do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług muszą istnieć dwa podmioty - zbywca i nabywca towaru.

W przedmiotowej sprawie, zarówno gospodarstwo rolne, jak i działalność gospodarcza w zakresie handlu nawozami i środkami ochrony roślin, stanowią jeden podmiot gospodarczy, który dla potrzeb rozliczeń w podatku od towarów i usług powinien rozliczać się, składając jedną deklarację podatkową VAT-7. Wobec tego należy uznać, że przekazywanie towarów należących do firmy handlowej na rzecz prowadzonego gospodarstwa rolnego przez tego samego podatnika, nie stanowi dostawy towarów, w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie powinno być dokumentowane fakturą VAT. Przedmiotowe przekazanie stanowi jedynie tzw. przesunięcie międzymagazynowe, które może być potwierdzone za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem czynności, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, polegającej na tzw. międzymagazynowym przesunięciu towarów w ramach jednej (swojej) działalności w sytuacji, gdy udokumentuje tą czynność fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl