ITPP1/443-83/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-83/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych, związanych z budownictwem mieszkaniowym polegających na dociepleniu elewacji budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zarządza nieruchomością wspólną budynku na osiedlu w C. Jest to budynek pięciokondygnacyjny z 39 lokalami o łącznej powierzchni użytkowej 2.251,37 m 2, w tym 32 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej 1.680,32 m 2 i 7 lokali użytkowych usytuowanych na parterze, o łącznej powierzchni użytkowej 571,05 m 2.

W miesiącu listopadzie i grudniu 2007 r. były wykonywane roboty budowlane polegające na dociepleniu elewacji przedmiotowego budynku. Wykonawca tj. Zakład w K. za wykonane roboty wystawił w dniu 18 grudnia 2007 r. fakturę VAT, dokonując proporcjonalnego podziału wykonanych robót na część związaną z lokalami użytkowymi i zgodnie z tym podziałem zastosował stawkę 7% dla części mieszkalnej i 22% dla części użytkowej. Wnioskodawca, nie zgadzając się na zastosowanie stawki VAT 22% dla części wykonanych robót, wystąpił do wykonawcy o wystawienie faktury korygującej, uzasadniając to faktem, że budynek jako całość jest zaklasyfikowany według PKOB do grupy 112, jako budynek mieszkalny i zgodnie z art. 146 ust. 1, pkt 2, lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla całości wykonanych robót powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Wykonawca podtrzymuje swoje stanowisko twierdząc, że według stanu prawnego na dzień 18 grudnia 2007 r. jest zobowiązany do podziału wykonywanych robót budowlanych na części związane z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, odmawiając jednocześnie wystawienia faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy według stanu prawnego na dzień 18 grudnia 2007 r. wykonawca prawidłowo zastosował stawkę VAT 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowy budynek jest jednolitą konstrukcją i został zaklasyfikowany według PKOB do grupy 112 jako budynek mieszkalny. Zatem zgodnie z art. 146 ust. 1, pkt 2 lit. a) do dnia 31 grudnia 2007 r. dla całości wykonanych robót powinna być zastosowana jednolita, 7% stawka VAT. Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera także na interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 29 stycznia 2007 r. sygn. PP-I/443-330/06/ABA, dotyczącej co prawda budowy a nie remontu budynku mieszkalnego z parterem usługowym, lecz interpretacja ta według Wnioskodawcy ma zastosowanie również do robót budowlanych przedstawionych w poz. 50.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Natomiast w myśl postanowień ust. 2 ww. artykułu przez roboty te rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji z zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, przez które rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP (art. 2 pkt 12 cyt. ustawy).

Natomiast w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - przez budynki mieszkalne rozumie się obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wykonywane przez Spółdzielnię roboty budowlane polegające na dociepleniu elewacji budynku mieszkalnego dotyczą nieruchomości, która została sklasyfikowana jako budynek mieszkalny wielorodzinny (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych) i spełnione są ww. warunki wynikające z rozporządzenia w sprawie PKOB.

Z uwagi na powyższe, jeżeli ten budynek został zaklasyfikowany do grupowania PKOB 112 - roboty remontowe z nim związane, polegające na dociepleniu elewacji budynku mieszkalnego były do dnia 31 grudnia 2007 r. opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl