ITPP1/443-829/12/BK - Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-829/12/BK Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt pn. "........." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego...... na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 4 Rewitalizacja miast, Działanie 4.2 Rewitalizacja miast. Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem niniejszego projektu jest renowacja zabytkowego budynku, pełniącego funkcję szkoły ponadgimnazjalnej. W wyniku realizacji projektu zostanie odnowiony obiekt zabytkowy, bardzo atrakcyjny ze względu na styl architektoniczny, który bez doinwestowania będzie ulegał postępującej degradacji. Budynek, który obecnie pełni funkcję edukacyjną, w wyniku realizacji projektu uzyska dodatkową funkcję kulturalną, poprzez umiejscowienie w zaadoptowanej piwnicy biblioteki powiatowej. Celem biblioteki powiatowej jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców, jak również gromadzenie materiałów dotyczących powiatu i regionu. Biblioteka prowadzić będzie działalność edukacyjną i kulturalną. Oprócz biblioteki powiatowej i Centrum w zaadoptowanych pomieszczeniach piwnicy umieszczona zostanie również biblioteka szkolna wraz z czytelnią, a także inne pomieszczenia zaadoptowane na potrzeby szkoły m.in. archiwum. Archiwum zostanie wyposażone w sprzęt informatyczny zakupiony w ramach projektu oraz zostanie zatrudniony archiwista. Otoczenie budynku, które również składa się na przedmiot projektu znacznie wpłynie na jego dostępność, atrakcyjność i funkcjonalność. Wykonane zostanie w ramach projektu zagospodarowanie terenu. W zakres prac objętych projektem wchodzą następujące elementy:

* adptacja pomieszczeń piwnicznych na potrzeby biblioteki szkolnej i biblioteki powiatowej, Centrum, archiwum, szatni uczniowskich oraz pomieszczeń socjalnych dla pracowników jak równie pomieszczeń warsztatu konserwatorskiego i magazynków gospodarczych,

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

* remont posadzek, tynków wewnętrznych, malowanie pomieszczeń,

* remont dachu budynku, polegający na wymianie poszycia dachowego, opierzenia, wymianie rynien i rur spustowych,

* oczyszczenie elewacji licowanej cegłą wraz z wyspoinowaniem,

* wykonanie docieplenia stropu nad aulą, polegające na wymianie istniejącego ocieplenia polepą i zastąpienie go wełna mineralną,

* remont drogi dojazdowej, chodników, schodów zewnętrznych z płyt kamiennych oraz placu przed wejściem,

* remont instalacji wentylacji mechanicznej, wodno-kanalizacyjnej i c.o.,

* remont murków ogrodzenia oraz wykonanie nowego ogrodzenia z siatki stalowej na słupkach stalowych,

* zakup sprzętu informatycznego i wyposażenia do biblioteki powiatowej, archiwum, Centrum.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt informatyczny będzie własnością powiatu, a następnie zostanie przekazany nieodpłatnie na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych Liceum Ogólnokształcącemu. Inwestycja służyć będzie społeczności lokalnej nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych. W przedstawionym przypadku nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku. W przedmiotowej inwestycji podatek nie będzie podlegał zwrotowi stosownie do przepisów § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. W realizowanych do chwili obecnej przez Powiat inwestycjach, przy wsparciu środków pochodzących z Unii Europejskiej (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), z którego są finansowane Regionalne Programy Operacyjne, koszt podatku VAT, zawsze stanowi wydatek kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odzyskania. Reasumując Powiat realizując wspomniany projekt nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT z tytułu realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat realizuje projekt pn. ".......". Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl