ITPP1/443-828c/10/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-828c/10/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej sprzedaży oddziału stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. sprzedaży oddziału stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się działalnością handlową w branży spożywczej, skupia wokół siebie kilka podmiotów zależnych, prowadzących podobne rodzaje działalności na terenie Polski (grupa B.). Aktualnie przeprowadzane są w ramach grupy działania restrukturyzacyjne, polegające m.in. na przekształceniach, połączeniach i przejęciach poszczególnych podmiotów, jak również wydzielaniu wyspecjalizowanych linii serwisowych w ramach poszczególnych spółek. Działaniami restrukturyzacyjnymi została objęta także Spółka, zatem rozpoczęła organizacyjno-administracyjne oraz formalne czynności zmierzające do wyodrębnienia w swojej wewnętrznej strukturze jednostki organizacyjnej, skupiającej się na prowadzeniu działalności zarządczo-marketingowej i administracyjnej, w tym prowadzeniu i rozwijaniu działań marketingowych, dotyczących Spółki oraz posiadanych i wykorzystywanych dla potrzeb działalności gospodarczej znaków towarowych (administracja znakami towarowymi to m.in. zapewnienie odpowiednich procedur ochronnych dla znaków towarowych, zawieranie umów licencyjnych, kreowanie wartości znaków, itp.). Jednostka ta ma prowadzić także m.in. serwis informatyczny oraz działalność doradczą. Konsekwentnie, w strukturze organizacyjnej Spółki został formalnie wyodrębniony oddział odpowiedzialny za działalność marketingową i zarządczą w odniesieniu do znaków towarowych, jak również zajmujący się m.in. serwisem informatycznym, działalnością doradczą w zakresie finansów, księgowości i kontrolingu, kadr i płac, ekspansji i rozwoju, polityki personalnej, zarządzania nieruchomościami, działalności inwestycyjnej i administracji. W tym celu zarząd Spółki w dniu 20 lipca 2010 r. podjął uchwalę w sprawie utworzenia oddziału Spółki. Zgodnie z decyzją Spółki, do oddziału przeniesione zostaną następujące komórki organizacyjne Dyrektor Pionu Finanse i Administracja, Dział Finansowy, Dział Księgowości, Dział Kontrolingu, Dział Kadr i Płac, Dział Administracji, Dyrektor IT, Dział IT, Dział Zakupów Korporacyjnych, Dział Bezpieczeństwa BHP i PPOŻ, Dział Prawny, Dyrektor HR, Dział HR, Dział Marketingu, Dyrektor Pionu Inwestycji i Eksploatacji, Dział Realizacji i Nadzoru Inwestycji, Dział Utrzymania Nieruchomości, Dyrektor Pionu Ekspansji, Dział Rozwoju. Do Oddziału zostały przypisane m.in. następujące składniki majątku:

a.

środki trwałe, w tym m.in. komputery i inne środki trwałe, jak i pozostałe wyposażenie biurowe,

b.

prawa dotyczące wartości niematerialnych i prawnych (np. licencje do programów komputerowych),

c.

wytworzone we własnym zakresie znaki towarowe, nieujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki,

d.

należności, w tym bieżące należności z tytułu czynszu, opłat za usługi,

e.

prawa z umów dotyczących działalności oddziału,

f.

prawa i obowiązki z umów o pracę, zobowiązania (m.in. zobowiązania wobec pracowników) funkcjonalnie związane z oddziałem,

g.

środki pieniężne.

Zgodnie z zasadą ustaloną w art. 231 Kodeksu pracy pracownicy odpowiednich komórek organizacyjnych zostaną na dotychczasowych warunkach pracownikami oddziału. Oddział, jako nowy pracodawca, stanie się stroną istniejących stosunków pracy i zastąpi dotychczasowego pracodawcę. Za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na oddział, Spółka i oddział odpowiadają solidarnie. Ponadto zostanie dokonany podział środków pieniężnych funduszu świadczeń socjalnych. Oddział prowadzić będzie działalność marketingową oraz zarządzać znakami towarowymi, będzie także odpowiedzialny m.in. za działania marketingowe promujące wytworzone i nabyte znaki towarowe, zawieranie umów licencyjnych z innymi podmiotami na wykorzystanie znaków towarowych, tworzenie nowych znaków towarowych i ewentualnie modyfikowanie już istniejących, prowadzenie badań rynkowych, dotyczących m.in. rozpoznawalności znaków towarowych, działania zmierzające do objęcia znaków ochroną prawną. W tym celu do oddziału zostali "alokowani" pracownicy, których praca w całości będzie wykonywana w ramach działalności oddziału. Oddział będzie również świadczyć m.in. usługi wsparcia informatycznego, doradztwo w zakresie finansów, księgowości i kontrolingu, kadr i płac, ekspansji i rozwoju, polityki personalnej, zarządzania nieruchomościami, działalności inwestycyjnej i administracji dla innych podmiotów, także działających w ramach grupy. W przyszłości Spółka może osiągać za pośrednictwem oddziału przychody z opłat licencyjnych płaconych przez podmioty wykorzystujące znaki towarowe (inne spółki z grupy), jak również przychody związane z udostępnianiem znaków towarowych w celu zachęcenia kontrahentów do nabywania od Spółki produktów i sprzedaży ich pod marką B. Oddział będzie jednostką wyodrębnioną organizacyjnie, aktualnie trwa procedura rejestracyjna w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział posiada swoje biuro, a także zostanie utworzony dla niego oddzielny rachunek bankowy, działalność będzie prowadzić w oparciu o wyodrębnione, przypisane mu składniki majątkowe (np. pomieszczenia, wyposażenie biurowe, sprzęt komputerowy). Oddział posiada regulamin działalności, określający główne zasady i mechanizmy jego funkcjonowania, został także wyodrębniony finansowo, tj. prowadzić będzie swoje księgi rachunkowe, a także sporządzać osobny od Spółki rachunek zysków i strat oraz bilans. System księgowy wykorzystywany przez Spółkę pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów do oddziału. Do oddziału zostały alokowane należności oraz zobowiązania związane z jego działalnością, np. zobowiązania wobec pracowników alokowanych do oddziału, zobowiązania z tytułu umowy najmu. Oddział zostanie również wyposażony w gotówkę (zgromadzoną na utworzonym wcześniej dla niego rachunku bankowym), która umożliwia regulowanie zobowiązań oddziału. Poza działem marketingowo-administracyjnym, odrębnie w strukturze Spółki mają także funkcjonować działy dedykowane do organizowania i zarządzania sprzedażą detaliczną (dział handlowy) oraz zakupami hurtowymi towarów z przeznaczeniem do dalszej dystrybucji (centrum zakupowe), które z uwagi na ich finansowe i organizacyjne wyodrębnienie względem oddziału, będą mogły również zostać uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Z uwagi na plany oddziału w zakresie świadczenia usług, należy go uznać za niezależne przedsiębiorstwo, chociaż z prawnego punktu widzenia nadal jest częścią Spółki. Oddział jest odrębnym pracodawcą z punktu widzenia przepisów Kodeksu pracy. Dodatkowo oddział jest odrębnym płatnikiem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oddziałem zarządza Dyrektor Zarządzający w ramach przysługujących mu uprawnień. Ponadto Spółka rozważa zbycie w przyszłości oddziału na rzecz innego podmiotu, które mogłoby nastąpić w jeden z trzech następujących sposobów:

1.

oddział zostanie przeniesiony na rzecz nabywcy w drodze aportu, w zamian za co Spółka obejmie udziały w kapitale nabywcy,

2.

Spółka ulegnie podziałowi przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych - wydzielony ze Spółki majątek w postaci oddziału będzie przejęty przez nabywcę, w zamian za co udziałowcy Spółki obejmą udziały w kapitale nabywcy,

3.

oddział zostanie zbyty na rzecz nabywcy w drodze umowy sprzedaży.

Niezależnie od sposobu ewentualnego wyodrębnienia oddziału do innego podmiotu, jeżeli w dacie zbycia/wniesienia aportem oddział będzie posiadać niewypełnione zobowiązania, wówczas zostaną one przeniesione na rzecz nabywcy, w drodze odrębnej czynności prawnej (aczkolwiek zostaną uwzględnione w cenie nabycia lub w wartości nominalnej wydawanych udziałów/akcji), ze względu na fakt, że przeniesienie zobowiązań w ramach oddziału jest prawnie niemożliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie konsekwencje w podatku VAT powstaną dla Spółki w przypadku sprzedaży oddziału na rzecz nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wskazuje, iż mając na względzie tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznanie oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie podatku dochodowego, powinno oznaczać de facto uznanie go za zorganizowaną część również na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, na co wskazuje chociażby pogląd wyrażony w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2009 r. znak IPPB5/423-96/08-4/MB. W ocenie Spółki oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż posiada zespół składników materialnych i niematerialnych - funkcjonować będzie w oparciu o wyodrębnione składniki materialne (biuro, sprzęt komputerowy, wyposażenie biura), a także składniki niematerialne (w tym znaki towarowe oraz wiedzę i doświadczenie pracowników alokowanych do oddziału), jak również został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie, tj. wyodrębniony w strukturze Spółki. Spółka wskazuje, że wystarczające jest nawet nieformalne wyodrębnienie danego zespołu składników w formę działu/oddziału (wystarczająca jest faktyczna odrębność w strukturze wewnętrznej przedsiębiorstwa, a nie wyodrębnienie formalne w postaci utworzenia oddziału spółki w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych) - por. S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe, C.H. Beck 2007, str. 59; J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. 2006, Warszawa 2006, str. 73). Jednakże oddział Spółki został wyodrębniony zarówno faktycznie jak i formalnie. Oddział został powołany na podstawie uchwały podjętej przez odpowiedni organ Spółki i zarejestrowany w KRS, posiada własne biuro odrębne od biura Spółki, swój regulamin oraz wyznaczoną osobę kierującą jego działaniami. Do oddziału został alokowany zespół pracowników, wykonujących przypisane oddziałowi zadania. Oddział jest odrębnym pracodawcą z punktu widzenia przepisów Kodeksu pracy, dodatkowo jest odrębnym płatnikiem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, oddział posiadać będzie swój wyodrębniony rachunek bankowy, za pomocą którego rozliczane będą jego zobowiązania i wierzytelności. Oddział został także wyodrębniony finansowo, bowiem prowadzić będzie odrębne rozliczenia księgowe w taki sposób, że możliwe będzie zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów oddziału. Również system księgowy Spółki pozwala na taką identyfikację/przyporządkowanie. Oddział sporządzać będzie własne sprawozdanie finansowe: rachunek zysków i strat oraz bilans. Spółka zauważa, że składniki majątkowe oddziału służą realizacji określonych zadań gospodarczych. Oddział został powołany, aby prowadzić działalność, polegającą na działaniach marketingowych, zarządzaniu znakami towarowymi (w tym rozwijanie/budowanie i zwiększanie wartości znaków towarowych), wykonywaniu czynności administracyjnych, doradczych oraz wsparcia informatycznego. W celu realizacji tych zadań może opracowywać i organizować kampanie reklamowe produktów Spółki, współpracować z agencjami reklamowymi, zawierać umowy licencyjne na wykorzystanie znaków towarowych, budować/nabywać nowe marki, prowadzić badania rynku i badania marketingowe. Zespół składników należących do oddziału potencjalnie może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Oddział ponosić będzie koszty związane z realizowaniem takiej działalności (np. koszty wynagrodzeń pracowników, badania rynku, wytwarzania nowych lub modyfikowania istniejących znaków towarowych), co oznacza, że już w Spółce oddział stanowi potencjalnie samodzielne przedsiębiorstwo. Oddział posiada wyodrębnione i przyporządkowane zobowiązania związane z jego działalnością. Zatem wymóg przyporządkowania zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest, zdaniem Spółki, spełniony. Jednocześnie Spółka wskazuje, że w przypadku podjęcia decyzji o zbyciu oddziału możliwe jest, że oddział tak zorganizuje swoją działalność, że część przyporządkowanych do niego zobowiązań zostanie wypełniona przed zbyciem. Zobowiązania te nie zostaną więc przeniesione na rzecz nabywcy (gdyż nie będą istnieć w dacie zbycia). Jednocześnie, nie pozbawi to zbywanego oddziału przymiotu bycia zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Spółka wskazuje, że stanowisko takie jest podzielane przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2008 r. znak IP-PB3-415-175/08-3/MB. Spółka zaznacza także, że w sytuacji podjęcia decyzji o zbyciu oddziału jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ta część zobowiązań, która nie zostanie wypełniona przed datą zbycia zostanie przeniesiona na nabywcę na podstawie odrębnej od sprzedaży/aportu zorganizowanej części przedsiebiorstwa czynności prawnej - co wynika z istniejących ograniczeń prawnych. Pomimo, że zobowiązania zostaną przeniesione na podstawie odrębnej czynności prawnej, ale w związku ze zbyciem oddziału, to przedmiotem transakcji będzie nadal zorganizowana część przedsiębiorstwa, gdyż wartość tych zobowiązań zostanie uwzględniona w cenie zbycia lub w wartości nominalnej wydawanych przez nabywcę udziałów. Uwzględniając z kolei brzmienie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazuje, że przez "zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa" należy rozumieć przeniesienie własności przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa również w drodze sprzedaży. A zatem przeniesienie oddziału będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy - niezależnie od samego sposobu przeniesienia, a więc również w drodze sprzedaży oddziału - nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przepisy ustawy nie mają zastosowania do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, jaką w przedmiotowej sprawie jest oddział Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie własności w formie aportu) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. A zatem o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić tylko wówczas, gdy określona w ten sposób część przedsiębiorstwa może w całości stanowić przedmiot zbycia (przekazania).

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka rozważa sprzedaż w drodze umowy sprzedaży wyodrębnionego zarówno organizacyjnie, jak i finansowo w strukturach Spółki oddziału stanowiącego zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań wyodrębnionych i przyporządkowanych do oddziału. Oddział przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych, w tym działań marketingowych, zarządzania znakami towarowymi, czynności administracyjnych, doradczych i wsparcia informatycznego.

Mając na uwadze przywołane regulacje prawne oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż jeżeli oddział w momencie dokonania sprzedaży posiadać będzie cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji zamierzona przez Spółkę czynność, wyłączona będzie spod działania przepisów cyt. ustawy, na podstawie ww. art. 6 pkt 1 ustawy, co oznacza, że transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie wskazać należy, że kwestie związane z podziałem Spółki przez wydzielenie i przejęciem oddziału przez nabywcę, jak również jego ewentualnym zbyciem w formie aportu zostały zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl