ITPP1/443-827/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-827/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) uzupełnionym w dniu 19 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanej posadzki przemysłowej w budynku mieszkalnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 19 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanej posadzki przemysłowej w budynku mieszkalnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, podatnik VAT, prowadzący samodzielną działalność gospodarczą, świadczy usługi budowlane, polegające przede wszystkim na wykonywaniu (zatrudniając pracowników na umowę o pracę) posadzek wielkoprzemysłowych w obiektach handlowych, usługowych lub produkcyjnych. Wnioskodawca w miesiącu sierpniu 2009 r. wykonał posadzkę przemysłową w garażach znajdujących się w budynku "wielomieszkaniowym", który zgodnie z ustnym oświadczeniem zleceniodawcy (spółki z o.o.) jest oznaczony symbolem PKOB 112. Przy odbiorze usługi nie sporządzono protokołu zdawczo-odbiorczego i strona nie zamierza sporządzać w przyszłości protokołów. Wykonanie zostało udokumentowane fakturą VAT z dnia 6 sierpnia 2009 r., na której wskazany został podatek należny wg stawki 7%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 listopada 2009 r. wskazano, iż przedmiotem umowy było wykonanie wyłącznie posadzek wielkoprzemysłowych w części budynku mieszkalnego nazwanej "garaże", a Wnioskodawca nie zna całości zakresu zadania inwestycyjnego i nie potrafi określić czy wykonane posadzki stanowią część zadania inwestycyjnego i dotyczą usług budowlanych wykonywanych w ramach budowy budynku mieszkalnego. Jednocześnie zauważono, iż "bezspornie" przedmiotowa usługa była wykonywana na podstawie odrębnego zlecenia, które dotyczyło wykonania posadzki w wyodrębnionej funkcjonalnie części budynku mieszkalnego o nazwie garaż. Ponadto strona nie zna faktycznego przeznaczenia, tzn. czy są to garaże w budynku mieszkalnym, czy też jest to lokal użytkowy przeznaczony do innych celów niż parkowanie samochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Wnioskodawca wykonując posadzkę przemysłową w garażach w budynku "wielomieszkalnym", nie posiadając od zleceniodawcy informacji pisemnej lub oświadczenia o sposobie ich użytkowania oraz nie sporządzając protokołu zdawczo-odbiorczego z tego tytułu, miał prawo ustalić w przedmiotowej fakturze stawkę podatku w wysokości 7%.

2.

Czy Wnioskodawca wykonując w przyszłości posadzkę przemysłową w garażach w budynku "wielomieszkalnym", nie posiadając od zleceniodawcy informacji pisemnej lub oświadczenia o sposobie ich użytkowania oraz nie sporządzając protokołu zdawczo-odbiorczego z tego tytułu, będzie miał prawo ustalić w fakturach VAT dokumentujących sprzedaż usług budowlanych stawkę podatku w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług określił, iż w przypadku sprzedaży opisanej wyżej usługi budowlanej w zakresie wykonania posadzki przemysłowej w budynku mieszkalnym zastosowanie ma stawka 7%. Niniejszą tezę należy uznać za prawidłową w przypadku "jedynie" garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych, które nie są lokalami użytkowymi. Ponieważ nie był sporządzany protokół odbioru i takie protokoły nie będą sporządzane w przyszłości, a na podatniku spoczywa obowiązek zapłaty podatku należnego w prawidłowej wysokości, przed wystawieniem faktury VAT dokumentującej wykonanie usługi spoczywał i będzie spoczywać obowiązek uzyskania oświadczenia od zleceniodawcy, iż jest to usługa budowlana w zakresie wykonania posadzki przemysłowej w garażach znajdujących się w budynku mieszkalnym, które to garaże nie są lokalami użytkowymi.

Powołano się w tym miejscu na wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w podanej sprawie (ale w innym stanie prawnym) "interpretację indywidualną" z dnia 21 kwietnia 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. przepisu obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Ustawodawca zatem wyraźnie wskazał, iż opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlega świadczenie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem jednak lokali użytkowych.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie precyzują definicji "lokal mieszkalny" ani "lokal użytkowy". W związku z tym, należy posiłkować się definicją lokalu mieszkalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu powyższej ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi, które służą zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Natomiast w myśl ust. 4 ww. przepisu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Treść powyższych przepisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy pomieszczeniami pomocniczymi, które związane są z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na pobyt stały w sposób funkcjonalny, polegający na wykorzystaniu całej przestrzeni bezpośrednio dla zaspakajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, a pomieszczeniami przynależnymi, które chociaż w sensie prawnym stanowią część lokalu mieszkalnego, jednak w sensie funkcjonalnym służą do zaspokajania innych niż mieszkaniowe potrzeb ludzi.

Zatem w świetle powyższych uregulowań, należy stwierdzić, iż garaż jest lokalem użytkowym, który nie stanowi pomieszczenia służącego bezpośredniemu zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowa usługa budowlana była wykonywana na podstawie odrębnego zlecenia, które dotyczyło wykonania posadzki wielkoprzemysłowej w wyodrębnionej funkcjonalnie części budynku mieszkalnego "o nazwie garaż". Ponadto Wnioskodawca nie potrafi określić czy wykonane roboty stanowią część zadania inwestycyjnego w zakresie budowy budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB 112, a więc czy dotyczą usług wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego, a także nie zna faktycznego przeznaczenia pomieszczeń.

Zatem dla tak opisanych we wniosku usług budowlanych wykonywanych przez Wnioskodawcę - na podstawie odrębnego zlecenia - w lokalu użytkowym, tj. w garażu, stanowiącym wyodrębnioną funkcjonalnie części budynku mieszkalnego, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%.

Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostać musi stanowisko Wnioskodawcy odnośnie obowiązku uzyskania - dla zastosowania 7% stawki podatku - oświadczenia zleceniodawcy, potwierdzającego wykonanie posadzki przemysłowej w garażach, znajdujących się w budynku mieszkalnym, bowiem kwestie dotyczące wysokości stawki podatku są unormowane przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzeń wykonawczych do niej, zaś obowiązek zapłaty podatku należnego w prawidłowej wysokości (określenia prawidłowej stawki podatku) spoczywa na podatniku, jak słusznie wskazał Wnioskodawca.

Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlega świadczenie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, (do których należą garaże).

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl