ITPP1/443-826b/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-826b/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg PKD 92.72.Z - działalność rekreacyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana, oraz wg PKD 85.32.C - pomoc społeczna pozostała bez zakwaterowania. W ramach tej działalności prowadzi Pani salę zabaw dla dzieci - konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalniami do basenu z piłeczkami. Oprócz tego dzieci mogą korzystać z trampoliny oraz sali wyposażonej w zabawki. Bilety wstępu są wydawane przy wejściu na plac na określony czas (np. jedną godzinę). Usługi w zakresie prowadzenia Sali zabaw dla dzieci są sklasyfikowane według PKWiU 92.72 - usługi rekreacyjne pozostałe. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług powyższą działalność rozlicza Pani jako usługi rekreacyjne pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu, stosując 7% stawkę podatku na podstawie poz. 159a załącznika nr 3 do ustawy. Zamierza Pani zajmować się dodatkowo opieką nad dziećmi oraz organizowaniem ferii zimowych. Rodzice będą zostawiać swoje dzieci pod opiekę na określony czas, będą wydawane bilety wstępu zgodnie z cennikiem. Dzieci będą korzystać z placu zabaw i innych organizowanych zajęć, np. gry, zabawy, malowanie itp. Opieka nad dziećmi pozostawionymi na placu zabaw przez rodziców na określony czas jest sklasyfikowana wg PKWiU 85 - usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej. Usługi te zamierza Pani rozliczać według 7% stawki podatku od towarów usług na podstawie poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy, jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. W 2008 r. osiągnięte przez Panią obroty nie przekroczyły kwoty 40.000 zł. Natomiast w bieżącym roku, do miesiąca sierpnia, kwota ta została przekroczona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest Pani zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, bez względu na wysokość osiągniętego obrotu można korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie poz. 26 i 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), natomiast w poz. 29 wymieniono usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi salę zabaw dla dzieci wyposażoną w różne sprzęty sprawnościowo-ruchowe i zabawki. Usługa jest realizowana poprzez sprzedaż biletów wstępu, i jak wskazuje Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72. Ponadto, Wnioskodawca zamierza organizować ferie zimowe z opieką nad dziećmi pozostawionymi przez rodziców na określony czas. Wnioskodawca wskazał, iż czynności te objęte są grupowaniem PKWiU 85.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż o ile planowane usługi w zakresie organizacji ferii i opieki nad dziećmi zaliczane są do usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), a świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia sali zabaw dla dzieci realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu, zaliczane są do usług rekreacyjnych pozostałych (PKWiU 92.72), a wskazana przez Panią klasyfikacje są prawidłowe, to na podstawie cytowanego § 2 pkt 2, świadczone i planowane przez Panią usługi są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 r. Wobec tego, w przypadku świadczenia wyłącznie ww. usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. nie powstanie wobec Pani obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych, w związku z czym, niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 wymienionej ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 powołanej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 powołanej ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl