ITPP1/443-822a/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-822a/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług polegającego na wydawaniu nieodpłatnych biletów lub zaproszeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług polegającego na wydawaniu nieodpłatnych biletów lub zaproszeń.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności kulturalnej, organizuje wystawy ze zbiorów własnych lub obcych. Zasady wstępu regulują przepisy o muzeach (w art. 10) w ten sposób, że wstęp do muzeum jest odpłatny, ale w jednym dniu tygodnia wstęp na wystawy stałe jest nieodpłatny. Dyrektor Jednostki ustala i podaje do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, wysokość opłat za wstęp oraz dzień, w którym wstęp jest nieodpłatny (w niniejszej sprawie - czwartek). Ponadto na mocy tegoż artykułu Dyrektor muzeum może zwolnić z opłat za wstęp, a uprawnienie to jest wykorzystywane głównie do udostępnienia zbiorów tym zorganizowanym grupom dzieci i młodzieży, dla których "skromna opłata za wstęp stanowi poważne utrudnienie w dostępie do dóbr kultury". W celu zachowania należytej ochrony i kontroli dostępu do zbiorów, jak też w celach statystycznych Wnioskodawca zamierza wydawać nieodpłatnie "w czwartek" wyraźnie oznaczone - jako darmowe - bilety wstępu. Analogicznie, wyraźnie oznaczone jako darmowe bilety lub zaproszenia otrzymywaliby odwiedzający, zwolnieni z opłaty przez dyrektora Muzeum.

Do niektórych z wystaw drukowane są następujące wydawnictwa: zaproszenia na otwarcie wystawy, książki i informatory niskonakładowe, dziełowe, opatrzone numerami ISBN - opisujące twórczość jednego lub kilku autorów prac prezentowanych na wystawie lub też opisujące przedstawiane eksponaty i pokazujące ich fotografie.

Wspomniane wydawnictwa wykorzystywane są następująco:

* zaproszenia przekazywane są nieodpłatnie przedstawicielom różnych instytucji i osobom fizycznym, związanym z szeroko rozumianym środowiskiem kultury, w tym m.in. innym przedstawicielom mediów, instytucji nadzorujących muzeum, sponsorom, artystom, gościom z zagranicznych instytucji kultury,

* książki są częściowo przekazywane nieodpłatnie przedstawicielom instytucji i osobom - podobnie jak zaproszenia, bibliotekom przy innych muzeach w ramach wymiany bibliotecznej, a częściowo przeznaczone do sprzedaży. Wydawnictwa są przekazywane nieodpłatnie bez rozdzielnika czy przydziału, a trafiają w zależności od sytuacji do wystawców, uczestników konferencji prasowych towarzyszących wystawom, sponsorów czy osób, których opinia o wystawie jest pożądana i cenna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym i przyszłym nieodpłatnie przekazanie biletu lub zaproszenia na otwarcie wystawy, a więc do skorzystania nieodpłatnie z usługi wstępu do muzeum rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach - oraz statutem, muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej i światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwienie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Nieodpłatne przekazanie biletów będzie jedynie sposobem realizacji ustawowego zapisu o nieodpłatnym dostępie do zbiorów, a wręczanie zaproszeń na otwarcie wystaw organizowanych przez Muzeum jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i w związku z tym ani bilety, ani zaproszenia nie mogą być potraktowane jak odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, a zatem podlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem - nie podlegają opodatkowaniu. Jednak tak jak w przypadku dostawy towarów (art. 7 ust. 2 ustawy), również w przypadku świadczenia usług określono wyjątki od tej zasady, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż dyrektorowi muzeum nadano ustawowe upoważnienie do udzielenia zwolnienia od opłat za wstęp do muzeum (w określony dzień tygodnia lub dla wybranych osób). Ponadto Jednostka przekazuje nieodpłatnie zaproszenia przedstawicielom różnych instytucji i osobom fizycznym, związanym z szeroko rozumianym środowiskiem kultury, w tym m.in. innym przedstawicielom mediów, instytucji nadzorujących muzeum, sponsorom, artystom, gościom z zagranicznych instytucji kultury. Usługa nieodpłatnego wstępu związana jest zatem z prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem udzielana jest tylko w zakresie wstępu do tego obiektu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz cytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż nieodpłatne wydawanie biletów lub zaproszeń na otwarcie wystawy (imprezy o charakterze kulturalnym) ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Jednostki, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl