ITPP1/443-821/09/IK - Realizowanie przez gminę projektu, a prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-821/09/IK Realizowanie przez gminę projektu, a prawo do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa trasy turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W dniu 23 marca 2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą, a Województwem reprezentującym Instytucję Zarządzającą w dofinansowaniu projektu pn. "Budowa trasy turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości S.". Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 2 - Turystyka, działanie 2.1 - "Wzrost potencjału turystycznego", poddziałanie 2.1.4 - "Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Ww. projekt jest w 85 % dofinansowany, przy czym VAT jest kosztem kwalifikowanym. W ramach inwestycji, która jest w trakcie realizacji, wybudowana zostanie wieża widokowa, parking wraz z dojściem do wieży, pomosty pływające, droga dojazdowa do plaży wiejskiej i ścieżka pieszo-rowerowa. Kompleks będzie przeznaczony do użytku publicznego, a wydatki jakie ponosi Gmina, dokumentowane fakturami VAT, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Ponadto Gmina nie będzie prowadziła na wytworzonym mieniu działalności opodatkowanej oraz za korzystanie nie będzie pobierała żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Budowa trasy turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości S.".

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie może i nie będzie mogła odliczyć podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Budowa trasy turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości S.", ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach określonych w powołanym przepisie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl