ITPP1/443-819/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-819/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) uzupełnionym w dniu 20 listopada 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W październiku 2012 r. po raz pierwszy przystąpił Pan do przetargu na montaż zasłon przeciwśnieżnych z tworzywa sztucznego w ilości 1400 mb w ciągu dróg wojewódzkich administrowanych przez Rejon Dróg Wojewódzkich w. Przedmiotem zamówienia był montaż (ustawienie) ww. zasłon, zużyciem kołków drewnianych. Przetarg (zamówienie) obejmował drogi nr...,...,...,.... Ww. usługa polega na wbijaniu drewnianych słupków w odległości 2,5 m w ziemię przy wyznaczonym ciągu dróg oraz mocowaniu za pomocą sznurka i gwoździ tej właśnie zasłony (siatki). Siatka zabiega nawiewaniu śniegu na drogę i montowana jest tylko na okres trwania zimy. W specyfikacji zamówienia został określony jako CPV: 606200000 usługi odśnieżania. Zgodnie ze wspólnym słownikiem zamówień (Rozporządzenie Komisji WE nr. 213/2008 z dnia 28 listopada 2007 r.) CPV o kodzie 06200000 usługę montażu i demontażu zasłon przeciwśnieżnych zaklasyfikował Pan do grupowania PKWiU 81.29.12.0 - usługi zamiatania i usuwania śniegu. W formularzu cenowym zastosował Pan stawkę VAT w wysokości 8% i oferta w drodze weryfikacji została uznana za najkorzystniejszą oraz spełniała wszystkie warunki udziału postępowania. W dniu 5 listopada 2012 r. została podpisana umowa na ww. usługę o numerze.... Usługę tę wykonał Pan zgodnie ze specyfikacją i w dniu 16 listopada 2012 r. zgłosił do odbioru. Następnie została wystawiona faktura nr... z dnia 19 listopada 2012 r. W dniu 10 grudnia 2012 r. zwrócił się Pan z prośbą do Urzędu Skarbowego w....o zaliczenie nadwyżki podatku od towarów i usług za listopada 2012 r. na poczet podatku dochodowego. Urząd skarbowy wydał decyzję z dnia 12 grudnia 2012 r., w której prośba została rozpatrzona pozytywnie. Następnie 17 grudnia 2012 r. otrzymał Pan wezwanie, aby dostarczyć dokumenty w związku z prowadzeniem czynności sprawdzających. W dniu 19 grudnia 2012 r. dokumenty te zostały przedstawione. W wyniku postępowania sprawdzającego stwierdzono, że w ww. fakturze (dotyczącej montażu zasłon przeciwśnieżnych) została błędnie naliczona stawka VAT, a świadczona usługa nie została zaklasyfikowana do PKWiU 81.29.12,.0 - usługa zamiatania śmieci i usuwania śniegu, lecz powinna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%. Z racji interpretacji Urzędu Skarbowego o zastosowaniu błędnej stawki VAT, wystąpił Pan do Zarządu Dróg Wojewódzkich w...., w którym poprosił o wyjaśnienie, jaką stawką "ich zdaniem" powinna być objęta świadczona usługa i czy inni uczestnicy przetargu zastosowali stawkę 8% oraz jakie stawki były stosowane w poprzednich latach. W dniu 22 lutego 2013 r. otrzymał Pan odpowiedź, w której stwierdzono, iż właściwą stawką stosowaną od lat jest stawka podatku w wysokości 8%. Pismo to okazał Pan w Urzędzie Skarbowym, jednakże nie miało one wpływu na decyzję tego organu. W dniu 22 maja 2013 r. rozpoczęto kontrole podatkową, w wyniku której podtrzymano swoje stanowisko dotyczące błędnego zastosowania stawki VAT. Wniósł Pan zastrzeżenia do protokołu kontroli o wyjaśnienie, dlaczego usługa została zaklasyfikowana jako transport drogowy, a nie jako usługi odśnieżania. W odpowiedzi stwierdzono, że jest to usługa wspomagająca transport drogowy objęta 23% stawką VAT. Do dnia dzisiejszego nikt nie potrafi udzielić odpowiedzi jak ma Pan wystawić korektę faktury, bo Zarząd Dróg Rejonowych nie podpisze jej gdyż "u nich" stosuje się 8% stawkę podatku oraz nikt nie potrafi wskazać, jak rzeczywiście sklasyfikowana jest usługa w PKWiU skoro pod klasyfikacją "usługa wspomagająca transport" nie ma usługi stawiania zasłon przeciwśnieżnych. Fakt jest taki, że jedna usługa nie może funkcjonować bez drugiej, zasłony ograniczają nawiew śniegu, a pługi odśnieżające usuwają śnieg.

Na wezwanie tutejszego organu co do jednoznacznego określenia jak sklasyfikowane są w PKWiU świadczone usługi wskazał Pan, że mieszczą się one w grupowaniu 81.29.12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT powinien Pan zastosować w przyszłości do ww. usługi.

Pana zdaniem, stawka VAT, którą zastosowano przy usłudze związanej z montażem zasłon przeciwśnieżnych jest prawidłowa, ponieważ:

* nie mógł Pan zastosować innej stawki VAT, gdyż Rejon Dróg Wojewódzkich w.....stosuje 8% stawkę i również jest to w specyfikacji zgłoszeniowej do przetargu, a zastosowanie stawki 23% skutkuje odrzuceniem oferty;

* zaklasyfikowanie tej usługi przez Urząd Skarbowy do PKWiU 52.21.29.0 - "pozostałe usługi wspomagające transport", a nie do PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania śmieci i usuwanie śniegu" jest nieprawidłowe i niezgodne z realnie wykonywaną usługą. Tłumaczenie, że gdyby usługa była wykonywana kompleksowo, tj. odśnieżanie i stawianie zasłon na tej samej drodze byłoby objęte 8% VAT, także jest niewłaściwe, ponieważ od lat Zarząd Dróg organizuje oddzielne przetargi na montaż, na demontaż zasłon przeciwśnieżnych oraz na odśnieżanie dróg i chodników. Poza tym w klasyfikacji PKWiU 52.21.29.0 nie odnalazł Pan przedmiotowej usługi.

"Skoro błędnie zdaniem Urzędu zastosowano stawkę podatku, to dlaczego przeksięgowano podatek VAT na podatek dochodowy". Pana zdaniem bliższa świadczonej usługi jest klasyfikacja 81.29.12.0, gdyż jest związana z zimowym utrzymaniem dróg, a nie wspomaganiem transportu. Jeżeli jednak nie ma Pana racji, to dlaczego Zarząd Dróg stosuje przy świadczeniu tych usług 8% stawkę, a nie stawkę 23%, a Pan jest zmuszony do dostosowania się do Zarządu Dróg. Jaki jest prawidłowy przepis, skoro dwie instytucje administracyjne mają odmienne zdanie w jednej kwestii, jak powinna być wystawiona faktura. Usługa montażu i demontażu zasłon przeciwśnieżnych nigdy nie była stosowana i wykonywana kompleksowo. Dlaczego Rejon Dróg Wojewódzkich nie odrzucił Pana oferty na mocy art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, z którego wynika, że błąd w obliczeniu ceny z błędną stawką VAT skutkuje odrzuceniem oferty,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 174 wymieniono "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" (PKWiU 81.29.12.0).

Należy wskazać, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług dla celów VAT jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W grupowaniu 81.29.12.0 mieszczą się "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu", a w grupowaniu 52.21.29.0 mieszczą się "Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy".

Wg wyjaśnień GUS do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 81.29.12.0 obejmuje: "usługi czyszczenia próżniowego pasów startowych, usługi zamiatania i polewania ulic, usługi posypywania dróg piaskiem i solą, usługi usuwania śniegu i lodu, włącznie z usuwaniem śniegu i lodu z dachów budynków.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż o ile faktycznie świadczone przez Pana usługi, polegające na montażu zasłon przeciwśnieżnych mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0, jako "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu", a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy.

Niemniej jednak zastrzec trzeba, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Pana klasyfikacji ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Informacyjnie wskazuje się, iż w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślić zatem należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano wątpliwości Wnioskodawcy co do prawidłowości postępowania w postępowaniu przetargowym bowiem kwestia ta wykracza poza zakres art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl