ITPP1/443-818/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-818/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła jest zarejestrowanym podatnikiem, świadczącym usługi wyżywienia dla swoich uczniów i pracowników oraz osób fizycznych spoza szkoły. Posiłki są przygotowywane w stołówce szkolnej przez pracowników szkoły. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. W 2007 r. wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych wyniosła 80.000 zł, w tym:

* sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników Szkoły stanowiła 91% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

* sprzedaż wyżywienia na rzecz osób fizycznych spoza Szkoły stanowiła 7% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

* usługi wynajmu stanowiły 2% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

*

W pierwszym półroczu 2008 r. obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych wyniosły 47.200 zł, w tym:

* sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników Szkoły stanowiła 93% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

* sprzedaż wyżywienia na rzecz osób fizycznych spoza Szkoły stanowiła 6% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

* usługi wynajmu stanowiły 1% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych;

Przy sprzedaży dla dzieci i pracowników, Szkoła nie nalicza podatku, natomiast przy sprzedaży dla osób fizycznych spoza Szkoły naliczany jest podatek w wysokości 7% oraz wystawiane są faktury VAT. Ponadto szkoła wynajmuje pomieszczenia osobom fizycznym, również wystawiając za te usługi faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szkoła jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży usług wyżywienia i wynajmu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej. Skoro, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż posiłków uczniom i pracownikom szkoły zaklasyfikowana jest do działu PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji, to ma w tym przypadku zastosowanie poz. 25 czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Wnioskodawca wskazuje, że w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w pozycjach 1-33 załącznika do rozporządzenia w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych jest wyższy niż 70%. Natomiast w zakresie usług wynajmu, które każdorazowo są dokumentowane fakturą VAT, zdaniem Wnioskodawcy ma zastosowanie poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - "usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym r. kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do § 3 ust. 4, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto, stosownie do treści § 2 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 15 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Natomiast w pozycji 46 tego załącznika wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Szkoła osiągnęła obrót w wysokości przekraczającej kwotę 40.000 zł.

Ponadto, z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Szkoła osiąga obroty z tytułu świadczenia usług w zakresie wyżywienia dla uczniów i pracowników szkoły oraz osób trzecich - spoza szkoły - w stołówce szkolnej.

Ponadto, Szkoła świadczy usługi w zakresie wynajmowania pomieszczeń osobom fizycznym, które dokumentuje fakturami VAT.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego stwierdzić należy, że na podstawie § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. przy świadczeniu usług w zakresie wynajmowania lokali mieszkalnych na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jednak mając na uwadze fakt, iż stołówka szkolna udostępniana jest zarówno dla uczniów i pracowników szkoły, jak i osób trzecich - spoza szkoły - należy stwierdzić, iż zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikające z przepisu § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 46 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie może mieć w tym przypadku zastosowania. Tym samym, sprzedaż usług w zakresie wyżywienia świadczonych przez Szkołę na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania wynikające z § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 25 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania ma charakter przedmiotowy. Nie może zatem dotyczyć wszystkich świadczeń wykonywanych przez Szkołę lecz wyłącznie tych, które stanowią istotę usługi edukacyjnej lub są z nią ściśle związane.

Ponadto należy również zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była prawidłowość zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami, stąd nie podlegała ona ocenie tutejszego organu.

Końcowo nadmienia się, że Minister Finansów nie jest organem właściwym do klasyfikowania wyrobów bądź usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Wnioskodawca może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl