ITPP1/443-809a/10/MS - Stawka VAT dla usług wyciągów narciarskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-809a/10/MS Stawka VAT dla usług wyciągów narciarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października oraz 10 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wyciągów narciarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku dla usług wyciągów narciarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek jest zakładem budżetowym Samorządu Województwa. Podstawą działania Ośrodka jest statut. Zakład prowadzi przede wszystkim działalność gospodarczą związaną z rekreacją, kulturą i sportem, sklasyfikowaną do grupowania PKWiU 92.61 - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Prowadzona przez Zakład działalność nie ma na celu osiągnięcia zysku, a w przypadku jego wystąpienia, przeznacza go na poprawę świadczonych usług.

Zakład świadczy między innymi usługi takie jak: wyciągi narciarskie, wypożyczalnia sprzętu sportowego, usługi painballa, usługi minigolfa, usługi hotelowe z miejscami krótkotrwałego zakwaterowania (bez gastronomii). Sprzedaż rejestrowana jest przy pomocy kas rejestrujących. Ośrodek funkcjonuje od 6 grudnia 2008 r.

Przeważającą działalnością Ośrodka, zgodnie z PKD z 2004 r. jest:

* 9261Z - działalność stadionów i pozostałych obiektów sportowych (wyciągi narciarskie),

* 5523Z - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 7104Z - wypożyczanie sprzętu narciarskiego, painballa i minigolfa.

W 2011 r. zostanie oddany do użytku kolejny obiekt sportowy - wyciąg nart wodnych.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące zastosowania właściwych stawek dla świadczonych i planowanych usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi wyciągów narciarskich zgodnie z PKWiU mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61 (stawka "zw").

Z uwagi na czynności zwolnione i opodatkowane Ośrodek rozlicza podatek naliczony tzw. proporcją sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za poprzedni rok podatkowy (art. 90 i art. 91 ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca stosuje prawidłową stawkę podatku dla usług wyciągów narciarskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, iż Ośrodek jest zakładem budżetowym a nie spółką prawa handlowego, którego działalność nie jest nastawiona na zysk, a zatem dla usług wyciągów narciarskich mieszczących się w grupowaniu PKWiU 92.61 - zastosowanie ma "stawka zw".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W ww. klasyfikacji pod symbolem 92.61 mieszczą się "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 158 ww. załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymienione zostały usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 92.61.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1- z wyłączeniem:

1.

Usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

Usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

Wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

Wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

Usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

Wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

Działalności agencji informacyjnych,

7.

Usług wydawniczych,

8.

Usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ponadto w objaśnieniach tych wskazano, iż symbol (1) oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca jest zakładem budżetowym. W ramach prowadzonej działalności świadczy odpłatnie usługi wyciągów narciarskich. Dla świadczonych usług (sklasyfikowanych wg PKWiU 92.61) - Wnioskodawca stosuje zwolnienie w oparciu o poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż rejestrowana jest przy pomocy kas rejestrujących.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż o ile przedmiotowe usługi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61, a podana klasyfikacja jest prawidłowa (tzn. usługi nie należą do innego grupowania statystycznego) - zastosowanie ma preferencyjna 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy. W sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy, bowiem usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.61, wyłączone są ze zwolnienia (poz. 11 pkt 3 załącznika).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z klasyfikacją przedstawioną we wniosku.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl