ITPP1/443-805/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-805/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nauki pływania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nauki pływania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, utworzoną przez gminę, w celu zarządzania obiektami basenu i hal tenisowych. Podstawowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą usług związanych z działalnością stadionów oraz innych obiektów sportowych i mieszczą się w grupowaniu 92.61.10-00.00. Wnioskodawca wprowadza dla klientów usługę polegającą na prowadzeniu grupowej i indywidualnej nauki pływania dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zgodnie z otrzymaną z Urzędu Statystycznego w Łodzi opinią, usługi polegające na udostępnieniu basenu na zasadzie wykupienia biletu wstępu w celu nauki pływania pod kierunkiem instruktorów zostały zakwalifikowane jako "usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" PKWiU 92.62.13-00.00 i odpowiednio 92.62.13-00.90 "pozostałe usługi związane ze sportem". Wnioskodawca wskazuje, iż z mocy prawa jest podmiotem komercyjnym, jednak w praktyce od początku działalności corocznie zamyka prowadzoną działalnością ze stratą, która jest rozliczana przez wspólnika (jednostkę samorządową) w formie realizowanych dopłat do kapitału spółki. Sytuacja ta jest specyficzna dla branży, w obrębie której Wnioskodawca działa, tzn. poziom kosztów prowadzenia działalności jest na tyle wysoki, że nie rekompensują ich przychody uzyskiwane ze sprzedaży usług. Ceny świadczonych usług wyznaczają możliwości finansowe potencjalnych klientów. Usługi w zakresie nauki pływania zostały tak skalkulowane, że w cenie nie można uwzględnić wszystkich kosztów związanych z tą usługą, gdyż w przeciwnym wypadku usługa byłaby nie do zaakceptowania na lokalnym rynku. Zatem jest to też działalność prowadzona ze stratą, akceptowaną przez wspólnika, który pokryje łączny deficyt w formie wspomnianych dopłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi nauki pływania prowadzone w ramach grupowania 92.62.13-00.90 (PKWiU z 1997 r.) jako "pozostałe usługi związane ze sportem" mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług grupowej i indywidualnej nauki pływania. Zgodnie z treścią załącznika nr 4 do ustawy, poz. 11 (ex 92), usługi świadczone przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, jakie osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje, iż jest podmiotem prawa handlowego, jednak w ramach prowadzonej działalności nie osiąga zysków. Powyższy stan jest akceptowany przez jej wspólnika, który widząc korzyści związane z upowszechnieniem kultury fizycznej i sportu wśród lokalnej społeczności dokonuje dopłat do kapitałów Wnioskodawcy. Wszelkie środki, jakie Wnioskodawca uzyskuje ze sprzedaży usług w całości są przeznaczane na utrzymanie i poprawę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z brzmieniem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) - do celów opodatkowania podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W ww. klasyfikacji pod symbolem 92.62.13-00.90 mieszczą się "pozostałe usługi związane ze sportem".

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie z treścią poz. 11 powołanego załącznika, zwolnieniu podlegają: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1 - sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12) usług związanych produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ponadto w objaśnieniach tych wskazano, iż symbol "1" oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ze zwolnienia od podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które mają na celu systematyczne dążenie do osiągania zysków.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi związane z działalnością stadionów oraz innych obiektów sportowych, w tym m.in. usługi polegające na prowadzeniu grupowej i indywidualnej nauki pływania dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Usługi te - jak wskazał Wnioskodawca - sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.62.13 -00.90.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów wskazuje, że przedmiotowe usługi, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.62.13-00.90, wykonywane przez Wnioskodawcę, który prowadzi działalność gospodarczą, w formie organizacyjnej przesądzającej o jego komercyjnym charakterze (Spółka z o.o.), mającej na celu systematyczne dążenie do osiągnięcia zysków, nie będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, albowiem nie zostanie bowiem spełniony jeden z warunków, umożliwiających zastosowanie tego zwolnienia. W konsekwencji świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 22%.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl