ITPP1/443-803a/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-803a/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył w Urzędzie Pracy wniosek o dofinansowanie realizacji projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki pod nazwą "Bliżej pracy, bliżej społeczeństwa-aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych z Województwa", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia 19 maja 2008 r., zaś w dniu 2 czerwca 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkowo dotację rozwojową na realizację projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Projekt stworzy osobom niepełnosprawnym szansę na integrację społeczną i aktywizację zawodową, poprawę umiejętności funkcjonowania społecznego, zwiększenie zdolności komunikacyjnych, poprawę kwalifikacji zawodowych i zdobycie nowych umiejętności. W ramach projektu w utworzonym Centrum 45 osób bezrobotnych - niepełnosprawnych korzysta z usług doradcy zawodowego, psychologa i prawnika. Doradca zawodowy i prawnik są zatrudnienie na umowy zlecenia. Porady i konsultacje indywidualne prowadzone są w Centrum i za pośrednictwem Internetu. Uczestnicy szkolenia będą mogli ocenić swoje postępy i przeanalizować przyczyny niepowodzeń, będą też przygotowani do rozmów z pracodawcami. Dla uczestników projektu zorganizowane zostaną warsztaty psychologiczne w formie wyjazdowej. Wynajęty zostanie ośrodek zapewniający uczestnikom zakwaterowanie i wyżywienie. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną zajęcia grupowe i indywidualne. Efektem warsztatów będzie opracowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Działania. Zadanie będą realizować trenerzy terapeuci, doradcy zawodowi i animator. Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały szkoleniowe. Indywidualny Plan Działania będzie realizowany w trzech etapach. W I etapie osoby niepełnosprawne przez 8 tygodni będą uczestniczyć w spotkaniach Grup Rozwoju Osobistego. Raz w tygodniu odbywać się będą spotkania dla każdej z piętnasto-osobowych grupy. Zajęcia prowadzone przez trenera - terapeutę pozwolą na dalsze doświadczenie siebie jako uczestnika procesu grupowego. Dzięki zajęciom uwidocznią się i skorygują braki w umiejętnościach budowania kontaktów i więzi międzyludzkich. W II etapie realizacji Indywidualnego Planu Działania uczestnicy będą zdobywać nowe umiejętności uczestnicząc w szkoleniach zawodowych. Będą mieli do wyboru następujące szkolenia: księgowość komputerowa, nowoczesny sprzedawca-bukieciarz, wizaż i stylizacja paznokci, hafciarstwo z rzeźbiarstwem, obsługa kas fiskalnych i komputera. W III etapie zajęcia Klubu Pracy "integracja" odbywać się będą raz w tygodniu, wyposażą uczestników w umiejętności umożliwiające sprawne poruszanie się na rynku pracy takie jak: pisanie CV, autoprezentacja, techniki poszukiwania pracy. Zajęcia będzie prowadził doradca zawodowy i prawnik. Uczestnicy warsztatów szkoleniowych nie ponoszą z tego tytułu odpłatności. Koszty projektu w 100% pokryte są dotacją. Wnioskodawca wskazał także, iż od 1 maja 2008 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek naliczony odliczany jest proporcją uzgodnioną z naczelnikiem urzędu skarbowego w wysokości 50%. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Powyżej wskazane usługi zakwalifikowane zostały przez Wnioskodawcę jako mieszczące się w grupowaniu usług w zakresie kształcenia PKWiU ex 80 jako zwolnione od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie odliczył naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów sfinansowanych dotacją, którą to zaliczył do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych. W piśmie z dnia 29 października 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż do umowy o dofinansowanie projektu złożone zostało, jako załącznik, oświadczenie o niekwalifikalności podatku od towarów i usług, gdyż był przekonany o możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki w projekcie ujęte są w wartości netto - bez podatku od towarów i usług. W umowie o dofinansowanie projektu określone są tylko zasady dofinansowania, a Wnioskodawca zajmuje się organizacją szkolenia i pozyskiwaniem środków finansowych na jego przeprowadzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez podatnika, zatem, w przedmiotowej sprawie, otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę (kwotę należną) z tytułu świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, którego celem jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudniania osób niepełnosprawnych. W ramach projektu przeprowadzone zostaną bezpłatne szkolenia dla uczestników projektu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przywołanym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Realizowane w ramach projektu zadania są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju refundacja stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku oraz pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na obniżenie ceny konkretnej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie realizuje projektu na konkretne zlecenie, lecz sam zajmuje się jego organizacją i jedynie pozyskuje środki finansowe na jego przeprowadzenie, zaś uczestnicy warsztatów nie ponoszą z tego tytułu odpłatności. Uznać należy zatem, iż pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Jak podniósł bowiem Wnioskodawca koszty projektu są w 100% pokryte dotacją. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze "zakupowym", a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymanie przedmiotowej dotacji nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. dotacja ta nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl