ITPP1/443-80/14/BK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-80/14/BK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich. Założeniem Stowarzyszenia jest szeroko pojęta integracja mieszkańców oraz zorganizowanie dzieciom z terenu powiatu lepszego dzieciństwa, tj. aktywizowanie ich, dawanie im chęci do działania, uczenie ich współgrania. Projekt przewiduje cykl spotkań warsztatowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców powiatu....... Przewidziane działania to:

* cykl warsztatów plastycznych dla dzieci i młodzieży (miejsce - O, wymiar czasu 64 godziny); zajęcia plastyczne: czas trwania: 2 grupy wiekowe x 2 razy w tygodniu x 8 tygodni x 2 godz. = 60 zł x 64 godziny, wstępny zakres, ja i mój dom, moje wakacje, auta i motoryzacja, ciekawe miejsca w gminie, od wykonawcy wymaga się doświadczenia w danej dziedzinie, rodzaj materiałów: plakaty, ulotki, nabór otwarty, bezpłatny, powstaną listy rankingowe oraz rezerwowe; dokumentacja zdjęciowa, zaplecze:sala; łącznie uczestniczyć będzie 30 osób,

* cykl warsztatów kulinarnych dla dzieci i młodzieży (miejsce O, wymiar czasu 64 godziny); zajęcia kulinarne: czas trwania: 2 grupy wiekowe x 2 razy w tygodniu x 8 tygodni x 2 godziny = 60 zł x 64 godziny, wstępny zakres: gotowanie dla zdrowia, przysmaki i przekąski, ciepłe desery, od wykonawcy wymaga się doświadczenia w danej dziedzinie, rodzaj materiałów, plakaty, ulotki, nabór otwarty, bezpłatny, powstaną listy rankingowe oraz rezerwowe; dokumentacja zdjęciowa, zaplecze: sala; łącznie uczestniczyć będzie 20 osób,

* cykl spotkań szkoleniowo-warsztatowych z psychologiem dla dorosłych (miejsce: O, wymiar czasu: 4 spotkania x 2 godziny); przeprowadzenie zajęć z psychologiem jest niezbędne w celu realizacji projektu, w skład kosztu wchodzi wynagrodzenie prowadzącego liczone w sposób: 1 spotkania w tygodniu x 2 godziny x 4 tygodnie spotkań, od wykonawcy wymaga się doświadczenia w danej dziedzinie, rodzaj materiałów: plakaty, ulotki, nabór otwarty, bezpłatny, powstaną listy rankingowe oraz rezerwowe; dokumentacja zdjęciowa, zaplecze: sala; łącznie uczestniczyć będzie 20 osób.

Stowarzyszenie planuje zakup:

* typowych artykułów spożywczych potrzebnych do przygotowania pysznych dań, sałatek i deserów regionalnych,

* materiałów papierniczych, które umożliwią tworzenie prac związanych z kulturą, tradycjami oraz historią regionu.

Uczestnictwo w szkoleniach będzie bezpłatne, nie będzie generowało dochodów. Stowarzyszenie planuje również organizację wydarzenia promocyjno-integracyjnego podsumowującego projekt pod koniec jego realizacji:

* planowany jest zakup poczęstunku dla uczestników tego wydarzenia (ok. 150 osób), podczas tego wydarzenia będzie miało miejsce rozstrzygnięcia konkursu na najlepszą pracę plastyczną wykonaną podczas zajęć plastycznych; wyniki konkursu uświetni przyznanie nagród głównych oraz nagród pocieszenia, udział w wydarzeniu będzie bezpłatny, wejście będzie wolne dla każdego chętnego,

* w ramach projektu planuje się zatrudnienie na umowę zlecenie księgowej która byłaby osobą odpowiedzialną za rozliczenie projektu, księgowość i sprawy budżetowe i umożliwiałaby sprawne i poprawne realizowanie projektu i jego rozliczenia.

Projekt jest na etapie realizacji, jego rozliczenie planuje się na wrzesień 2014 r. Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie........ Stowarzyszenie nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas festynu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3,4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu pn. "......." - cykl zajęć plastycznych i kulinarnych dla dzieci oraz zajęć z psychologiem dla dorosłych wraz z organizacją wydarzenia promocyjno-integracyjnego dla mieszkańców powiatu......objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych tym zadaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Do dnia 31 grudnia 2013 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług."

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. ww. przepis miał brzmienie: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20."

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług. Ponadto prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia była uregulowana, w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy po realizacji opisanego projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl