ITPP1/443-795/08/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-795/08/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (wpływ 12 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagrody w postaci wycieczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagrody w postaci wycieczki.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka organizuje akcję promocyjną dla wybranej grupy odbiorców, którzy w przeszłości osiągali wysokie obroty ze Spółką. Warunki uczestnictwa i zasady przyznawania nagród reguluje regulamin akcji promocyjnej. Akcja ta polega na tym, że za osiągnięcie określonego poziomu obrotów na wybranym asortymencie w określonym czasie trwania akcji Spółka przyzna odbiorcy - uczestnikowi akcji - nagrodę w postaci wycieczki. W przypadku nieosiągnięcia określonego poziomu obrotów, nagrody przypadną tym uczestnikom, którzy osiągną kolejno najwyższe obroty na wybranym asortymencie. Spółka może jednostronnie zmienić zapisy regulaminu, a nawet odwołać akację promocyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznanie przez Spółkę uczestnikowi akcji promocyjnej nagrody w postaci wycieczki, w tytułu zrealizowania określonego lub wyższego od pozostałych uczestników poziomu obrotów w określonym czasie, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturami VAT, czy też stanowi nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki niepodlegające opodatkowaniu, które może być udokumentowane notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie nagrody w akcji promocyjnej organizowanej przez Spółkę stanowi nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyznanie takiej nagrody może być udokumentowane notą księgową uznaniową wystawioną przez Spółkę.

Przekazanie nagrody, zdaniem Spółki, należy traktować jako świadczenie usług, ponieważ zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z takiego unormowania wynika, że pojęcie świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Jednocześnie przyznanie wycieczki w ramach akcji promocyjnej należy traktować jako mające charakter nieodpłatny i niewątpliwie związany z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki.

Nieodpłatny charakter świadczenia Spółki wynika z faktu, że nie możemy mówić o świadczeniu wzajemnym ze strony uczestnika akcji, który prawo do nagrody nabywa w wyniku dokonywania w Spółce zakupów określonych towarów w określonej ilości, w określonym czasie. Nabycie określonej ilości towarów (lub ilości większej od innych kontrahentów) jest, patrząc od strony Spółki, sumą dostaw towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Opodatkowanie czynności dostaw towarów wyklucza, zdaniem Spółki, możliwość zakwalifikowania sumy nabyć w ramach takich dostaw, jako świadczenia wzajemnego uczestnika akcji promocyjnej i uznania ich za formę odpłatności za uzyskaną nagrodę w postaci wycieczki.

Dla kwalifikacji nieodpłatnego charakteru przyznania nagrody znaczenie ma też istnienie uznaniowości Spółki w przyznawaniu nagród. Już samo zaproszenie do udziału w akcji, skierowane do wybranych odbiorców (którzy w przeszłości wypracowywali wysokie obroty) w ilości niewiele większej niż liczba wycieczek, przesądza krąg odbiorców wycieczek. W treści regulaminu akcji znajduje się zapis umożliwiający Spółce jednostronną zmianę jego zapisów, a nawet odwołania akcji promocyjnej. Okoliczności te, zdaniem Spółki, przemawiają za nieodpłatnym charakterem czynności przekazania nagrody, co skutkuje brakiem podstaw do zakwalifikowania jej jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w ww. przepisie, tj. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz przysługiwanie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka organizuje akcję promocyjną dla wybranej grupy odbiorców, którzy w przeszłości osiągali wysokie obroty. Warunki uczestnictwa i zasady przyznawania nagród reguluje regulamin akcji promocyjnej. W przypadku osiągnięcia określonego poziomu obrotów na wybranym asortymencie w określonym czasie trwania promocji Spółka przyzna odbiorcy - uczestnikowi akcji - nagrodę w postaci wycieczki. Spółka może jednostronnie zmienić zapisy regulaminu, a nawet odwołać akację promocyjną.

W związku z tym, że przekazanie nagrody w postaci wycieczki, jako czynności związanej z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie spełnia przesłanki wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czynność ta, jako nie stanowiąca odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, a zatem powinna być dokumentowane dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości, np. notą księgową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl