ITPP1/443-79/07/AP - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawienia, łącznie z pobieraniem z tego tytułu opłat (ekwiwalentu).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-79/07/AP Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawienia, łącznie z pobieraniem z tego tytułu opłat (ekwiwalentu).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "N", przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2007 r. (data wpływu 31 lipca 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 21 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich łącznie z pobieraniem z tego tytułu należnych opłat (ekwiwalentu) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich łącznie z pobieraniem z tego tytułu należnych opłat.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku Łowieckiego. Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa może wyłączyć obwód łowiecki z wydzierżawienia i przekazać go w zarząd na okres 10 lat z przeznaczeniem na ośrodki hodowli zwierzyny. Zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 ww. ustawy koła łowieckie wypłacają czynsz dzierżawny nadleśnictwom za teren leśny wchodzący w skład wydzierżawionego obwodu łowieckiego, a gminom za pozostały teren obwodu.

Wnioskodawca jako zarządca obwodów wyłączonych z wydzierżawienia stosownie do art. 31 ust. 3 ww. ustawy jest zobowiązany uiszczać ekwiwalent równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę. Podział tego ekwiwalentu następuje na takich samych zasadach jak czynszu dzierżawnego wypłacanego przez koła łowieckie tj. pomiędzy nadleśnictwa i gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność przekazania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawienia łącznie z pobieraniem z tego tytułu opłat (ekwiwalentu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy przekazanie obwodu łowieckiego w zarząd nie jest dostawą towaru, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ oddanie w zarząd nie stanowi przeniesienia prawa własności. W związku z przekazaniem obwodu łowieckiego w zarząd nie występuje czynność zawarcia umowy, gdyż jest to decyzja organu państwowego o zmianie zagospodarowania obwodu. W związku z powyższym przekazanie w zarząd przez gminę obwodu łowieckiego należy zaliczyć do usług. Wnioskodawca uważa, że opisana czynność należy do usług administracyjnych związanych z rolnictwem, leśnictwem, rybołówstwem i myślistwem sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 75.13.11. wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT, na podstawie klasyfikacji dokonanej przez GUS i przesłanej do "R" w pismem z dnia 19 września 2002 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści art. 6 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) wynika, że naczelnym organem administracji rządowej w zakresie łowiectwa jest minister właściwy do spraw środowiska. Stosownie do art. 28 ust. 2 tej ustawy minister właściwy do spraw środowiska może, w drodze decyzji, przekazać obwody łowieckie w zarząd z przeznaczeniem na ośrodki hodowli zwierzyny.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy - Prawo łowieckie za obwody wyłączone z wydzierżawiania zarządcy tych obwodów uiszczają ekwiwalent równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę, stosowanego z obwodach łowieckich, wydzierżawionych na obszarze danej gminy lub gmin sąsiednich, a należność rozliczają według zasad określonych w ust. 1 i 2, tzn. nadleśnictwu przypada czynsz (ekwiwalent) odpowiadający powierzchni państwowych gruntów leśnych, a gminom - odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu łowieckiego.

Z powołanych przepisów wynika, że przekazanie obwodów łowieckich w zarząd następuje w drodze decyzji organu władzy publicznej. Należy podkreślić, iż przy wykonaniu czynności przekazania obwodów łowieckich w zarząd decyzją administracyjną, nie dochodzi do zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Z uwagi na to, iż w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca wyłączenie wskazane w art. 15 ust. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług (nie jest zawierana umowa cywilnoprawna), organ władzy publicznej - minister właściwy ds. środowiska nie jest w tym zakresie podatnikiem tego podatku, a oddanie w zarząd obwodów łowieckich decyzją takiego organu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. W konsekwencji ekwiwalent otrzymywany od zarządcy obwodu łowieckiego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl