ITPP1/443-788/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-788/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska XXX jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi inwestycję o nazwie "XXX". Inwestycja dotyczy przeprowadzenia prac budowlano-montażowych, wykończeniowych i urządzeniowych istniejącej infrastruktury parku miejskiego w XXX. Obszar funkcjonuje obecnie jako teren rekreacyjny i stanowi przestrzeń publiczną. Projekt jest dofinansowany w 50% z Regionalnego Programu Operacyjnego XXX i xx na lata 2007-2013. Oś priorytetowa 4. "XXX", w ramach poddziałania 4.2 "XXX". W studium wykonalności z XXX r. przyjęto, że podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym. Realizacja projektu w całości należy do zadań własnych Gminy zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Artykuł 7 ww. ustawy zadania własne gminy podpunkty I i 2 brzmią..."Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy... ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,... gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego".

Projekt obejmuje zmianę sposobu zagospodarowania parku, w tym:

* remont ścieżek parkowych wraz z budową oświetlenia,

* remont parkingów,

* budowę placu zabaw i altany dla matek karmiących,

* budowę toalet publicznych,

* budowę pomostów dla wędkarzy,

* remont ogrodzenia zewnętrznego oraz budowa ogrodzeń wewnętrznych,

* ustawienie elementów małej architektury,

* uporządkowanie zieleni w parku.

W wyniku realizacji inwestycji park ma podkreślić jego charakter wypoczynkowy i rekreacyjny, ma tworzyć wysokiej jakości przestrzeń publiczną, służącą mieszkańcom XXX. Za korzystanie z Parku Miejskiego nie będą pobierane opłaty. Zarządzanie rezultatami projektu zostanie przekazane Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w XXX. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji ponoszone będą przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w XXX, który jest samorządowym zakładem budżetowym Gminy Miejskiej XXX. Celem działalności Ośrodka jest realizacja zadań własnych Miasta XXX w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zarządzanie Strefą Płatnego Parkowania (wyznaczoną w uchwale Rady Miasta xa, w tym obsługa tj. pobieranie opłat, wystawianie wezwań do zapłaty oraz czynności związane z funkcjonowaniem Strefy Płatnego Parkowania). Rozliczenia z wpływów będą odbywać się w następujący sposób: 100% wpływów ze Strefy Płatnego Parkowania będzie stanowić dochód Gminy. Ośrodek Sportu i Rekreacji za usługę inkaso wykonywaną w imieniu Gminy, będzie obciążał Gminę fakturą VAT. Wartość na fakturze będzie stanowiła 80% zainkasowanych dochodów. Usługa inkaso będzie opodatkowana stawką 23%. Dochód, który będzie generowany ze Strefy Płatnego Parkowania, czyli parkingu stanowiącego część pasa drogowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Parking przy ulicy Pawiej zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. 2013.260 z późn. zm.) stanowi część drogi gminnej. Parking jest obiektem budowlanym w części pasa drogowego - jego definicja zawiera się w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych... pas drogowy - wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą.

Interpretację indywidualną odnośnie tego, że pobieranie opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu wydał między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 września 2012 r. (...).

W opisanym stanie rzeczy, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. (art. 86 ust. 1) nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych zakupów i usług w celu realizacji inwestycji, ponieważ nie ma możliwości powiązania ich z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Generowane dochody z tytułu realizacji projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska XXX przy ponoszeniu wydatków na realizację projektu: "XXX" może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych zakupów usług robót budowlanych, kosztu nadzoru inspektora, kosztów promocji, kosztu audytu zewnętrznego. Czy koszty poniesione na podatek VAT, zawarty w fakturach otrzymanych za realizację ww. inwestycji będą kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie rzeczy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym klasyfikującym ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, jako zadania własne gminy i nieprzynoszące teraz oraz w przyszłości dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Gmina nie ma prawa do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl