ITPP1/443-780/12/AJ - VAT w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-780/12/AJ VAT w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od września 1999 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów i spedycji wyłącznie na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą i w całości dokumentowaną fakturami VAT. W lutym działalność została poszerzona o czynności agencyjne, które są wykonywane wyłącznie na rzecz banku i w całości dokumentowane fakturami VAT. W dniu 28 czerwca 2012 r. zamierza Pan otworzyć kolejną działalność, polegającą na sprzedaży detalicznej w punkcie handlowym pod nowym adresem. W związku z tym, że będzie tam prowadzona sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, postanowił Pan nie korzystać na mocy § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i od początku działalności rozpocząć ewidencję na dwóch kasach rejestrujących zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ewidencję za pomocą kas rejestrujących powinien Pan rozpocząć we wszystkich punktach, w których prowadzona jest działalność.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewidencja obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tylko punktu, w którym będzie prowadzona działalność dla osób fizycznych, czyli w punkcie handlowym. Natomiast przy sprzedaży usług spedycyjnych oraz usług na rzecz banku, z uwagi na to, że w całości jest potwierdzona fakturami VAT oraz tym, że nie występuje tam sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, nie ma obowiązku stosowania do ewidencji obrotu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie transportu drogowego towarów i spedycji wyłącznie na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto, wykonuje Pan czynności agencyjne wyłącznie na rzecz banku. Powyższe świadczenia są w całości dokumentowane fakturami VAT.

Zamierza Pan rozszerzyć prowadzoną działalność o sprzedaż detaliczną, która będzie prowadzona w punkcie handlowym pod nowym adresem, w którym planuje zainstalować dwie kasy rejestrujące, rezygnując tym samym ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikającego z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż z podstawowej reguły określonej w cytowanym art. 111 ust. 1 ustawy wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących nie dotyczy świadczeń wykonywanych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Zatem w stosunku do czynności w zakresie transportu drogowego towarów i spedycji oraz czynności agencyjnych, świadczonych wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, nie będzie miał Pan obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym, obowiązek ten zaistnieje wyłącznie w stosunku do czynności wykonywanych na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w przedmiotowej sprawie, polegających na sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl