ITPP1/443-78/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-78/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lutego 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i jest zwolnione podmiotowo od podatku na mocy art. 113 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Interpretacja indywidualna będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków. Stowarzyszenie realizuje projekt OSI IV Leader, w ramach PROW 2007-2013 zgodnie z umową przyznania pomocy z dnia 15 maja 2009 r., w ramach której może otrzymać dofinansowanie m.in. na działanie pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach tego działania finansowane będą koszty bieżące (administracyjne) Stowarzyszenia w tym: wynagrodzenie pracowników, podróże służbowe pracowników, najem pomieszczeń biurowych, koszty utrzymania domeny i telefonów, koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją (w tym: udział w szkoleniach pracowników oraz członków Stowarzyszenia, prowadzenia i aktualizacja strony internetowej) a także organizowane będą imprezy o charakterze promocyjnym oraz szkolenia o zróżnicowanej tematyce. Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie, polegające na przekazaniu mu krajowych i unijnych środków publicznych na zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych, wykazanych w złożonym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów związanych z realizacją projektu OSI IV Leader w ramach PROW 2007- 2013.

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz z uwagi na fakt korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 cyt. ustawy. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt OSI IV Leader w ramach PROW 2007-2013 zgodnie z umową przyznania pomocy nr 6933-UM1100005/08 z dnia 15 maja 2009 r., w ramach której może otrzymać dofinansowanie m.in. na działanie pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Jak wskazano, zakupione w związku z realizacją opisanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl