ITPP1/443-78/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-78/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Priorytet III Rozwój lokalny Działanie 3.1 Rozwój obszarów wiejskich. Umowę z Wojewodą o dofinansowanie projektu podpisano w dniu 30 grudnia 2004 r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1.354.665,23 zł, w tym dotacja z Europejskiego Funduszu Regionalnego 1.007.334,23 zł (75% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa 134.311,25 zł (10% kosztów kwalifikowanych). Przedmiotem projektu była budowa kanalizacji sanitarnej w dwóch miejscowościach. W ramach projektu wykonano sieć kanalizacyjną o długości 5.833,5 m, 119 przykanalików oraz 14 przepompowni. Realizacja projektu odbyła się w okresie od 14 stycznia do 3 sierpnia 2005 r. Wykonaną infrastrukturę gmina przekazała zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy. do bezpłatnego użytkowania zakładowi budżetowemu gminy o nazwie: Zakład Gospodarki Komunalnej. Zakład zgodnie ze statutem podpisał umowy cywilno-prawne na odbiór ścieków z osobami, które przyłączyły się do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej. W imieniu gminy projekt wykonywał Urząd Gminy w, który nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z wydatkami dotyczącymi ww. projektu i w związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku. Beneficjentem projektu była gmina, która nie czerpie korzyści w związku z inwestycją. Zrealizowana inwestycja nie służy czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "Budowa kanalizacji sanitarnej", współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowana inwestycja nie jest wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ zarządzeniem Wójta Gminy. została przekazana protokołem. do bezpłatnego użytkowania Zakładowi Gospodarki Komunalnej (zakład budżetowy gminy). Jednostki samorządu terytorialnego takie jak m.in. gmina są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia opodatkowania, o którym, mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Budowa kanalizacji sanitarnej, objęta projektem, stanowi dla gminy narzędzie umożliwiające zaspokojenie potrzeb społeczności gminy. Do tego typu zadań gmina jest zobligowana zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym, do zakresu działania gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina więc nie ma uprawnień do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z wydatkami dotyczącymi przedmiotowej inwestycji, ponieważ służą one zadaniom nałożonym odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których gmina została powołana i w zakresie których nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wtedy, gdy inwestycja nie jest związana z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Zdaniem wnioskodawcy, w związku z faktem, iż inwestycja ta nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), ponieważ nie są to środki, o których mowa w § 8 wskazanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl