ITPP1/443-778/11/IK - Realizacja projektu promocji aktywnego wypoczynku wśród mieszkańców powiatu a prawo do odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego z tytułu organizacji przedsięwzięcia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-778/11/IK Realizacja projektu promocji aktywnego wypoczynku wśród mieszkańców powiatu a prawo do odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego z tytułu organizacji przedsięwzięcia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Tworzenie warunków i promocja aktywnych form wypoczynku dla mieszkańców..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem kultury fizycznej wpisanym do rejestru klubów sportowych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a w zakresie podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia. Stowarzyszenie w dniu 10 marca 2011 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. na realizację projektu pn. "Tworzenie warunków i promocja aktywnych form wypoczynku dla mieszkańców...". Projekt realizowany w ramach programu objął następujące wydatki: druk zaproszeń, folderów, plakatów i baneru, druk numerów startowych i kart zgłoszeń, materiały biurowe, koszt obsługi elektronicznej Biegu, koszt obsługi technicznej i organizacyjnej, koszulki dla uczestników Biegu, wynagrodzenie sędziów i księgowej, wynajem nagłośnienia i oświetlenia, koncert zespołu muzycznego, poczęstunek dla uczestników Biegu. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku oraz korzysta ze zwolnienie podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W piśmie uzupełniającym Stowarzyszenie złożyło oświadczenie, z którego wynika, iż wydatki poniesione w związku z organizacją Biegu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją tego zadania ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z czym wydatek ten jest kwalifikowany w kosztach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W treści rozdziału 9 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powyższa kwestia została uregulowana w analogiczny sposób w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach realizowanego projektu pn. "Tworzenie warunków i promocja aktywnych form wypoczynku dla mieszkańców..." Wnioskodawca dokonał wydatków związanych z: drukiem zaproszeń, folderów, plakatów i baneru, drukiem numerów startowych i kart zgłoszeń, zakupem materiałów biurowych, kosztami obsługi elektronicznej Biegu, kosztami obsługi technicznej i organizacyjnej, zakupem koszulek dla uczestników Biegu, wynagrodzeniem dla sędziów i księgowej, wynajmem nagłośnienia i oświetlenia, koncertem zespołu muzycznego oraz poczęstunkiem dla uczestników Biegu. Powyższe wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, a poniesione wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, to nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w ramach projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl