ITPP1/443-775/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-775/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą. Jako zleceniodawca zawarła Pani umowę ze spółką (zleceniobiorcą) o świadczenie usług marketingowego wspierania sprzedaży. Umowa określa świadczenie usług marketingowych i reklamowych, dotyczących towarów zleceniodawcy, sprzedawanych swoim klientom przez zamawiającego. Wynagrodzenie wypłacane jest za świadczenie usług marketingowych i reklamowych od obrotu netto wartości zakupów, osiągniętego w okresie obrachunkowym, za który przyjmuje się miesiąc kalendarzowy. Premia pieniężna określona jest procentowo od obrotu netto wartości zakupów. Usługi świadczone przez spółkę (zleceniobiorcę) polegają w szczególności na:

* prowadzeniu akcji reklamowej towarów zleceniodawcy,

* umieszczaniu towarów zleceniodawcy w katalogach, ulotkach, stronach internetowych i gazetkach informujących o produktach dostępnych u klientów zamawiającego,

* prowadzeniu akcji promocyjno-reklamowej, skierowanej do grup klientów zamawiającego, w celu zapoznania klientów z towarami zleceniodawcy, jak i zachęcania klientów do kupna tych towarów.

Jako zleceniodawca zobowiązuje się Pani do zapłaty na rzecz spółki (zleceniobiorcy) wynagrodzenia procentowego od obrotu netto, osiągniętego w okresie obrachunkowym za świadczenie ww. usług. Strony ustaliły również, że po upływie okresu obrachunkowego, w miesiącu następnym spółka (zleceniobiorca) wystawi fakturę VAT. W czerwcu 2010 r. zleceniobiorca wystawił zleceniodawcy za okres wynikający z umowy notę księgową obciążeniową określoną jako "premia pieniężna od obrotu wg umowy".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie należne spółce (zleceniobiorcy) jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, czy też nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i powinno być dokumentowane notą księgową.

Pani zdaniem, wypłacona spółce (zleceniobiorcy) premia pieniężna z tytułu osiągniętego określonego poziomu obrotu nie odnosi się do konkretnej transakcji, stanowi premię za osiągnięcie rezultatu, a nie wynagrodzenie za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność polegająca na zsumowaniu wartości dostaw towaru nie stanowi świadczenia usług. Premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą towaru a dotyczy dostaw realizowanych w określonym w umowie przedziale czasowym. Pani zdaniem udzielenie kontrahentowi premii pieniężnej ustalonej od wartości zrealizowanego obrotu nie powinno być uznawane za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że zawarła Pani ze spółką (zleceniobiorcą) umowę na świadczenie usług marketingowego wspierania sprzedaży. Umowa określa świadczenie usług marketingowych i reklamowych dotyczących towarów zleceniodawcy, sprzedawanych swoim klientom przez zamawiającego. Wynagrodzenie wypłacane jest za świadczenie usług marketingowych i reklamowych, liczone jest od obrotu netto wartości zakupów, osiągniętego w okresie obrachunkowym, za który przyjmuje się miesiąc kalendarzowy. Jak wskazano, w przypadku wypłacanych premii pieniężnych, wynagrodzenie takie uzależnione jest od świadczenia przez spółkę (zleceniobiorcę) czynności, rozumianych jako działania promocyjne i reklamowe, mających wpływ na intensyfikację sprzedaży (m.in. prowadzenie akcji reklamowej towarów zleceniodawcy, umieszczanie towarów zleceniodawcy w katalogach, ulotkach, stronach internetowych i gazetkach informujących o produktach dostępnych u klientów zamawiającego, prowadzenie akcji promocyjno-reklamowej skierowanej do grup klientów zamawiającego).

A zatem, o ile wynikające z zawartej przez Panią umowy ze spółką (zleceniobiorcą), czynności (działania promocyjne i reklamowe) są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jedynie w sytuacji, gdyby wypłata premii była uzależniona wyłącznie od osiągniętego pułapu obrotów zakupów w danym okresie rozliczeniowym i oprócz tego zleceniobiorca nie świadczyłby żadnych dodatkowych czynności, to należałoby uznać, iż otrzymujący premię pieniężną nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynności te, po stronie Wnioskodawcy nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

A zatem świadczący usługę, o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem w zakresie tego podatku, jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl