ITPP1/443-773/10/KM - Uznanie skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku VAT należnego z tytułu niezapłaconych wierzytelności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-773/10/KM Uznanie skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku VAT należnego z tytułu niezapłaconych wierzytelności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą w zakresie obróbki mechanicznej metali i odlewnictwa żeliwa, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 22 października 2009 r. dokonał Pan sprzedaży (udokumentowanej fakturą VAT) na rzecz P. Wartości wynikające z faktury zostały wykazane w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2009 r. jako obrót opodatkowany i podatek należny. Termin płatności na fakturze został określony na 29 października 2009 r. Ponieważ należność nie została uregulowana przez dłużnika w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności określonego na fakturze uznając, że wierzytelność została uprawdopodobniona, skorzystał Pan z ulgi za złe długi zgodnie z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, dokonując korekty w deklaracji VA7-7. Wskazał Pan, iż spełnił następujące warunki: dostawa towarów była dokonana na rzecz podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny, wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty (na podstawie uzyskanego potwierdzenia z urzędu skarbowego podatnika), są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni wierzytelności nie zostały zbyte, od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Ponadto zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 5 wysłał Pan zawiadomienie do dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Pismo zostało wysłane za potwierdzeniem odbioru przez pocztę na adres siedziby firmy, który jest jednocześnie miejscem zamieszkania kontrahenta. Adres odbiorcy jest zgodny z aktualnym wpisem dłużnika do ewidencji działalności gospodarczej. Dłużnik nie odebrał zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty i po 14 dniach przechowywania w placówce pocztowej i dwukrotnym awizowaniu pismo z adnotacją "nie podjęto w terminie" wróciło do nadawcy. Uznając, że zostały spełnione wszystkie warunki określone w art. 89a ust. 2 ustawy, w rozliczeniu za okres, w którym uzyskał Pan potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 skorygował Pan podatek należny z tytułu dostawy towarów na terytorium kraju od wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, a pismo przechowuje w dokumentach dotyczących prawa skorzystania z ulgi za złe długi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy doręczenie zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1, będzie skuteczne również w przypadku, jeśli dłużnik faktycznie zawiadomienia nie odbierze, a spełnione zostaną przesłanki doręczenia zastępczego, o którym mowa w art. 150 Ordynacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 89b ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach, natomiast art. 89b ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nie uregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

Zgodnie z art. 150 Ordynacji podatkowej w przypadku doręczania pisma przez pocztę w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 § 1 lub art. 149 Ordynacji podatkowej pismo przechowuje się przez 14 dni w placówce pocztowej, dwukrotnie pozostawiając dłużnikowi zawiadomienie o tym fakcie. Doręczanie uważa się za dokonane skutecznie z upływem 14. dnia od momentu pozostawienia pierwszego zawiadomienia o przechowywaniu pisma w placówce pocztowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, jeśli dłużnik nie odebrał przesłanego pocztą za potwierdzeniem odbioru zawiadamiania o zamiarze skorygowania podatku należnego z tytułu niezapłaconych wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, zastosowanie znajdzie art. 150 Ordynacji podatkowej i doręczenie będzie skuteczne wraz z upływem 14. dnia od pozostawienia przez pocztę zawiadomienia o przechowywaniu pisma w placówce pocztowe>.

W tym miejscu powołano interpretację indywidualną z dnia 19 czerwca 2009 r. znak ILPP2/443/09-4/GZ oraz z dnia 5 listopada 2009 r. znak IPPP2/443-923/09-2/PW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Ponadto wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości dokonanej korekty, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl