ITPP1/443-770a/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-770a/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu pn. "......". Projekt będzie realizowany w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem ogólnym projektu jest "Podniesienie atrakcyjności obszaru (...)". Cel szczegółowy to: "Poprawa stanu i rozwój infrastruktury turystycznej obszaru LSR do 2015 r." Stowarzyszenie ściśle współpracując m.in. w ramach promocji z gminą planuje postawić 14 tablic informacyjnych na terenie gminy. Na tablicach Stowarzyszenie planuje zamieścić mapę danej miejscowości oraz mapę gminy. Poza tym tablice będą służyły do umieszczania na nich różnych ogłoszeń, informacji o wystawach, festynach odbywających się na obszarze Lokalnej Strategii rozwoju. Realizacja projektu rozpocznie się w 2013 r. i przyczyni się do osiągnięcia celów założonych w Lokalnej Strategii Rozwoju LGD, w tym celu głównego "Rozwój i wspieranie aktywności mieszkańców obszaru (...)". W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów ponieważ środki przyznane w ramach realizacji umowy, będą w całości wydatkowane na pokrycie kosztów zaplanowanego zadania "Zakup i zamontowanie tablic informacyjnych". Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT. W wyniku realizacji projektu nie stanie się podatnikiem podatku VAT. Projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym nie będzie mogło obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani nie będzie mogło odzyskać naliczonego podatku VAT, wynikającego z faktur, dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego, ze środków unijnych. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT. Realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie zamierza zrealizować projekt pn. "........". Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl