ITPP1/443-77/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-77/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia22 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2013 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT i zamierza przeprowadzić roboty budowlane związane z poprawą infrastruktury technicznej mieszkańców i turystów związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez budowę przesyłowej sieci wodociągowej z miejscowości....przez....docelowo do miejscowości.....w ramach inwestycji "......". Zadanie zostanie zrealizowane w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie sfinansowane ze środków pozyskanych z ww. programu i środków własnych gminy. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w ramach realizowanego projektu. Gmina zawrze umowę dzierżawy z sp. z o.o., której przedmiotem będzie dzierżawa urządzeń wodociągowych położonych w granicach administracyjnych gminy. Podstawą naliczenia czynszu dzierżawy będzie rzeczywista ilość sprzedaży usług w zakresie zbiorowego odprowadzania wody. Czynsz dzierżawny będzie powiększony o podatek VAT w wysokości wynikającej z obowiązujących przepisów prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, która jest inwestorem robót budowlanych związanych z poprawą infrastruktury technicznej mieszkańców i turystów związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez budowę przesyłowej sieci wodociągowej z miejscowości....przez.....docelowo do miejscowości......w ramach inwestycji "..........." może dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako inwestor robót budowlanych, polegających na poprawie infrastruktury technicznej mieszkańców i turystów związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez budowę przesyłowej sieci wodociągowej z miejscowości......przez.....docelowo do miejscowości......może dokonać odliczenia podatku naliczonego (na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę ww. robót budowlanych), gdyż ww. sieć wodociągowa będzie związana z działalnością opodatkowaną. Sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, będzie stanowić przedmiot dzierżawy, a czynność ta podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku. Gmina spełnia przesłanki, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "........". Gmina zawrze umowę dzierżawy z sp. z o.o., której przedmiotem będzie dzierżawa urządzeń wodociągowych. Podstawą naliczenia czynszu dzierżawy będzie rzeczywista ilość sprzedaży usług w zakresie zbiorowego odprowadzania wody.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych (dzierżawa sieci wodociągowej), Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl