ITPP1/443-77/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-77/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), uzupełnionym wnioskiem z dnia 6 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji szkół na potrzeby podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jednostka prowadzi obsługę administracyjno-ksiegową wszystkich szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina, tj. 4 szkoły podstawowe, 2 gimnazja, przedszkola i jeden zespół szkół. Każda szkoła i placówka oświatowa jest odrębną jednostką budżetową. Z dniem 30 stycznia 2009 r. wydano Zarządzenie Wójta Gminy w sprawie wynajmu pomieszczeń i wysokości opłat za wynajem. Stawki za wynajem pomieszczeń są różne dla każdej szkoły. W Gimnazjach w P. i w S. działają stołówki szkolne, w których przygotowywane są obiady wyłącznie dla uczniów. Tych szkół Obiady sprzedawane dla uczniów, za które płaci Ośrodek Pomocy Społecznej lub sami uczniowie podlegają zwolnieniu jako usługi edukacyjne (PKWiU ex 80).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy podatek należy odprowadzić od każdego wynajmu sali lekcyjnej lub sali gimnastycznej czy dopiero jeżeli wartość sprzedaży w danej szkole przekroczy kwotę 50.000 zł zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy wartość sprzedanych obiadów sumuje się z wartością sprzedaży uzyskanej np. z wynajmu a w przypadku przekroczenia kwoty 50.000 zł należy zgłosić szkołę jako podatnika VAT, odprowadzić podatek VAT i sporządzić deklarację VAT-7.

3.

Czy wartość sprzedanych obiadów dla uczniów podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 113 ust. 2 ustawy.

Zdaniem Jednostki każdą szkołę należy zarejestrować jako odrębnego podatnika VAT z chwilą przekroczenia progu, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w każdej ze szkół należy pomniejszyć o obrót z tytułu sprzedaży obiadów na rzecz uczniów, ze względu na fakt, iż usług edukacyjnych (PKWiU ex 80) nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 2.

W przypadku zgłoszenia szkoły jako podatnika VAT od każdej następnej sprzedaży należy odprowadzić podatek VAT i sporządzić deklarację VAT-7, a jeżeli w danym miesiącu nie wystąpi obrót podlegający opodatkowaniu należy sporządzić deklarację VAT "zerową".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl