ITPP1/443-768/14/JP - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-768/14/JP Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital w dniu 20 grudnia 2013 r. podpisał z "instytucją Zarządzającą" Województwa XXX w XXX umowę o dofinansowanie projektu pn.: "XXX", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 7 - "XXX", Działanie 7.2. - "XXX", Poddziałanie 7.2.1 - "XXX" Regionalnego Programu Operacyjnego XXX na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wynosi XXX zł, z czego XXX zł to podatek VAT. Wysokość dofinansowania stanowi 85% kwoty wydatków kwalifikowanych ogółem tj. XXXzł. Pozostałe wydatki Szpital pokrywa ze środków własnych. Przedmiotem przedsięwzięcia jest rozbudowa istniejącej infrastruktury informatycznej oraz funkcjonalności systemu informatycznego Szpitala w XXX poprzez:

1. wdrożenie modułów związanych z elektroniczną dokumentacją medyczną i gromadzeniem danych:

Elektroniczna dokumentacja szpitalna:

* cyfrowe archiwum medyczne,

* elektroniczny moduł rehabilitacji,

* elektroniczny moduł recept,

* elektroniczny moduł opieki pielęgniarskiej,

* import badań z nośników zewnętrznych,

* cyfrowa endoskopia;

2.

wdrożenie rozwiązań służących komunikacji z pacjentem przez internet oraz infokiosk:

* szpitalny portal www,

* E-rejestracja,

* E-wyniki,

* Infokiosk;

3.

zakup sprzętu niezbędnego do pracy systemów i zapewnienia im niezbędnej funkcjonalności:

* wyposażenie serwerowni,

* komputery typu PC z oprogramowaniem 55 szt.,

* sprzęt sieciowy aktywny,

* monitor kliniczny - sala operacyjna,

* kserokopiarka - izba przyjęć.

W ramach realizacji projektu zakupione zostaną systemy i sprzęt komputerowy wyłącznie na użytek własny Szpitala. Projekt nie będzie eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne i nie będzie tym samym generował dochodu. Podstawowym celem projektu jest podniesienie standardów obsługi pacjenta i organizacji szpitala poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz wdrożenie e-usług medycznych.

Na mocy zawartej umowy Szpital został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia - PKD XXX - Działalność szpitali. Usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT. Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych Szpital osiąga przychody z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane podatkiem VAT. Struktura sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosiła w roku 2012 - XXX% oraz w roku 2013- XXX%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że realizowane przedsięwzięcie służyć będzie świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro więc Szpital jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Szpital realizuje projekt, którego przedmiotem jest rozbudowa istniejącej infrastruktury informatycznej oraz funkcjonalności systemu informatycznego. Jak wskazano, realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów statutowych Szpitala (realizacja usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia), zwolnionych od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl