ITPP1/443-767/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-767/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania produktów, towarów i gadżetów mających związek z prowadzonym przedsiębiorstwem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania produktów, towarów i gadżetów mających związek z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność od 1 października 2009 r. i powstała w drodze wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa firmy R S.A. (zwanej dalej R), tj. organizacyjne i finansowo wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej m.in. na produkcji konserw rybnych. W związku z tym, iż po wydzieleniu zgodnie z planem podziału, Spółka nie wstąpiła w prawa i obowiązki R wynikające z umów handlowych, dotyczących sprzedaży krajowych produktów, obie spółki były i są zainteresowane współpracą w kwestii handlu produktami Spółki (Wnioskodawcy). W tym celu w dniu 29 września 2009 r. podpisana została umowa współpracy pomiędzy Spółkami na zakup przez R produktów Wnioskodawcy i następnie ich sprzedaż na terenie całego kraju. W ramach umowy R zobowiązał się do kupowania produktów i towarów od Wnioskodawcy i stałego prowadzenia działań, mających na celu wspomaganie sprzedaży produktów i towarów, a w szczególności wsparcie w zakresie wprowadzenia produktów i towarów do kontrahentów, z którymi R wiąże umowa na dostawę produktów i towarów Wnioskodawcy (zwłaszcza sieci handlowe), organizowanie akcji promocyjnych oraz pozostałe działania z zakresu trade marketingu. Wnioskodawca zaś zobowiązał się do zapewnienia R dostępności produktów i towarów oraz do zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usług. Ponadto Wnioskodawca wydaje na rzecz R, bądź bezpośrednio na rzecz kontrahentów R produkty i towary bez wynagrodzenia. Przekazania takie mają związek z prowadzoną działalnością handlową i produkcyjną. Wnioskodawca dokonuje nieodpłatnych przekazań w następujących sytuacjach:

* nieodpłatne przekazanie produktów i towarów Wnioskodawcy do punktów handlowych, w celu wykorzystania ich do prezentacji klientom (np. w przypadku wprowadzenia nowego produktu na rynek),

* nieodpłatne przekazanie produktów i towarów w ramach projektów lojalnościowych,

* nieodpłatne przekazanie produktów i towarów w ramach konkursów i innych działań marketingowych, których celem jest maksymalizacji obrotów,

* nieodpłatne przekazanie produktów i towarów mających związek z ilością sprzedanego towaru tzn. w przypadku sprzedaży określonej ilości towarów podmiot organizujący sprzedaż (sklep lub konkretny handlowiec), otrzyma nieodpłatnie jako nagrodę np. egzemplarz sprzedawanego towaru,

* nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych podczas spotkań biznesowych (część z nich zawiera logo Wnioskodawcy).

Powyższe produkty, towary i gadżety przekazują managerowie sprzedaży zatrudnieni przez Wnioskodawcę oraz przedstawiciele handlowi zatrudnieni przez R (jedna z czynności w ramach umowy o współpracy handlowej). Produkty i towary przekazywane są z magazynu na podstawie dokumentu RW. Odbiera je przedstawiciel handlowy, celem przekazania do finalnego odbiorcy, który nie dokonuje pisemnego potwierdzenia odbioru.

W związku z powyższym zadano pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie produktów, towarów i gadżetów, mające związek z prowadzonym przedsiębiorstwem (reklama i reprezentacja Wnioskodawcy) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez pisemnego potwierdzenia odbioru przez finalnego odbiorcę.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie produktów, towarów i gadżetów, mające związek z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatne świadczenie usług i odpłatna dostawa towarów.

Przez dostawę towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), ustawodawca rozumie, również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny:

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku przy nabyciu materiałów usług służących wykonaniu (nabyciu) produktów i korzysta on z tego prawa. W związku z tym Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać przekazywanych nieodpłatnie produktów z uwagi na fakt, iż zostały one przekazane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Artykuł 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższego wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów - za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W celu dokonania prawidłowej analizy treści normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zasadnym jest dokonanie wykładni systemowej wewnętrznej, z uwzględnieniem brzmienia ust. 3 tego artykułu, będącego przepisem szczególnym w stosunku do uregulowania art. 7 ust. 2 tej ustawy. Przede wszystkim zauważyć należy, że określone w ust. 3 wyłączenia od zakresu zastosowania przepisu ust. 2, dotyczą towarów, których zbycie co do zasady jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jeśli zatem na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów określonych w tym przepisie, których wydanie niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w konsekwencji należy wnioskować, że art. 7 ust. 2 ustawy stanowi podstawę do opodatkowania również nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej m.in. na produkcji konserw rybnych i ich sprzedaży Wnioskodawca wydaje na rzecz R bądź bezpośrednio na rzecz kontrahentów tej Spółki produkty i towary bez wynagrodzenia. Nieodpłatne przekazania produktów, towarów i gadżetów mają związek z prowadzonym przedsiębiorstwem i dokonywane są w celu promowania i reklamy produktów Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku przy nabyciu materiałów i usług służących wykonaniu (nabyciu) produktów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że o ile Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w związku z przekazaniem produktów, towarów i gadżetów, o którym mowa we wniosku i nie spełniają one przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie są to druki reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości, a także próbki, to ich nieodpłatne przekazanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl